Dallas: Odkaz seriálu, který pobláznil celý svět, přežívá

Dallas je jedním z milníků v seriálové tvorbě. Nikdy nekončící příběhy o naftařské rodině Ewingových pobláznily svého času téměř celý svět. Možná jste si někdy – tak jako mnozí další – kladli otázku, proč byl Dallas tak úspěšný...

reklama

Počátkem devadesátých let pobláznil lidi po celém světě americký seriál Dallas. Dnes, kdy se seriály stávají čím dál výraznějším a populárnějším fenoménem, už asi nikoho nepřekvapí, objeví-li se něco, čím se pro nás stal nedávno Most!. Seriál, který pobuřoval, znechucoval, ale i bavil takřka celou republiku. Seriálů, jež se v posledních letech staly (globálními) fenomény, je mnoho.

Vzpomenout můžeme třeba na Hru o trůny, jejíž poslední řada je jednou z nejočekávanějších kulturních událostí tohoto roku. Dlouhodobě sledované jsou sitcomy Teorie velkého třesku či legendární Jak jsem poznal vaši matku, zapomínat nemůžeme ani na Přátele, seriál, k němuž se televizní programy vrací už přes dvacet let, či Simpsonovi, jež se staly zcela přirozenou součástí globální kultury.

Nekonečné seriály

V české kotlině zaznamenal mimořádný ohlas vedle zmíněného Mostu! třeba Okresní přebor či Rapl. A pak jsou zde ony nekonečné seriály, jež mají stálou základnu příznivců a mezi něž se řadí třeba Ulice či Ordinace v růžové zahradě. A jímž byl i Dallas.

Seriál o naftařské rodině z města Dallas v americkém Texasu se stal jedním z průkopníků donekonečna natahovaných seriálů, s nimiž se posléze roztrhl pytel. Nakonec dosáhl Dallas na metu 357 epizod, ve Spojených státech byl vysílán od roku 1978 a záhy se stal hitem v mnoha dalších zemích. I v České republice zaznamenal mimořádný úspěch, vysílala jej Česká televize a TV Nova.

Proč takový úspěch?

Mnoho lidí si samozřejmě klade otázku, proč jsou podobné, donekonečna natahované seriály tak mimořádně divácky úspěšné. Tuto otázku si kladla i nizozemská badatelka Ien Angová (* 1954), jejíž kniha Divákem Dallasu s podtitulem Soap opera a melodramatická imaginace vyšla v českém překladu. Knihu publikovalo nakladatelství Akropolis v nedávno založené edici #POPs, jejímž cílem je nabízet českým čtenářům tituly, které zkoumají a přibližují fenomény populární kultury.

Divákem Dallasu je druhým svazkem této pozoruhodné edice. Prvním bylo dnes takřka kanonické dílo Američana Johna Fiskeho s názvem Jak rozumět populární kultuře, které do češtiny převedl literární vědec Petr A. Bílek. O překlad titulu Divákem Dallasu se postarala Lucie Kořínková.

Ien Angová v úvodní kapitole tohoto titulu přiznává, že nebylo jejím cílem "podat vyčerpávající odpověď na nejpalčivější otázku – proč je Dallas tak populární". Namísto toho zkoumá, jako pocity a požitky vyvolává v divákovi sledování Dallasu. A jak se tyto požitky vztahují k našemu vnímání masové kultury, k tomu, co denně prožíváme, či k feministicky orientovanému myšlení. Díky takto zvolené metodě je i ona nejpalčivější otázka postupně zodpovídána. Či alespoň zčásti.

Dopisy

Pozoruhodné je třeba zjištění o vlivu "americké seriálové (a filmové) produkce", která "navykla světové publikum na americký typ produkce", na "rozlehlé prérie a obrovské domy s nákladným zařízením, luxusní a rychlá auta".

Pozoruhodná je rovněž metoda, jakou si Angová při výzkumu diváckých požitků při sledování Dallasu zvolila. Do nizozemského časopisu Viva, jejž četly především ženy, si zadala inzerát: "Ráda se dívám na televizní seriál Dallas, ale často to vzbuzuje zvláštní reakce. Napsal by mi prosím někdo, proč se mu Dallas taky líbí, případně proč ho nemá rád? […]." Nakonec se jí sešlo čtyřicet dva dopisů. A cesta k jednomu z pilířů porozumění populární kultuře mohla začít.

Dnes je patrné, že zub času televizní seriál Dallas – na rozdíl od třeba zmíněných Přátel – značně ohlodal. O knize Ien Angové, která vyšla nizozemsky už v roce 1982, se něco takového říct nedá. A pro ty, kdo mají zájem o populární kulturu nejen jako konzumenti, je skvělým lákadlem k celé edici.

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/dallas-odkaz-serialu-ktery-poblaznil-cely-svet-preziva-48169
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.