Henry Ford prodal své první benzínové auto za 200 dolarů a hned šel stavět další. Tehdy byla motorová čtyřkolka jen nepraktická výstřednost pro bohaté

Henry Ford v roce 1896 ve svém prvním benzínovém automobilu Quadricycle
Henry Ford v roce 1896 ve svém prvním benzínovém automobilu Quadricycle

Automobilový průmysl by jistě vypadal jinak, kdyby Henry Ford s vervou šílence nevyráběl v kuchyni stroje. Dva roky trvalo, než se z nepovedených pokusů nakonec úspěšně zrodil první benzínem poháněný automobil s názvem Ford Quadricycle. 4. června 1896 se však stále jednalo o výstřednost pro ty nejbohatší. Kolik peněz vlastně bylo tehdejších 200 dolarů? 

reklama

Úplně nejstarší prototypy automobilů se vyráběly ručně, jeden po druhém. Tento postup práce byl velmi nákladný, a tak se pochopitelně zpočátku nepřemýšlelo, že by mohl podobný vynález skončit u obyčejného zákazníka. Henry Ford tak na počátku své kariéry mířil pochopitelně hlavně na movitou klientelu. V první řadě jim však musel předvést ohromující produkt. To se mu v roce 1896 povedlo, i když se někteří smáli…

Henry Ford se vrhnul do podnikání v době, kdy ještě nebyla jasně definovaná pravidla automobilového trhu. První vozy totiž vycházely většinou z dílny vynálezců, nikoliv schopných podnikatelů. Henry Ford však spojil obě schopnosti, vynálezce a vizionář i talentovaný podnikatel. 

Byť byla společnost zpočátku vůči prvním automobilům značně nedůvěřivá, oslavil Henry Ford první důležitý podnikatelský úspěch. Malé auto se prodávalo, což v důsledku znamenalo důležitý krok k založení společnosti Henry Ford Company a později Ford Motor Company v roce 1903

Kolik tehdy bylo 200 dolarů?

 

Doba Fordu T, automobilu „pro každého Američana“, měla přijít až za 15 let. Třeba v roce 1912 byl průměrný příjem v USA kolem 740 dolarů a Ford T stál 575 dolarů. Pořízení Forda bylo vlastně levnější než běžného auta dnes u nás.

Roku 1896 to ale bylo jinak. Dolar měl tehdy kolem 26 gramů a z toho 24 gramů stříbra. Takže v dnešních cenách by byl dolar za asi 500 Kč a Ford Quadricycle by stál kolem 100 tisíc korun. Jenže příjmy byly na přelomu předminulého století úplně jiné, a tak čtyřkolka byla jen pro opravdové boháče. Navíc oproti Fordu T nebyla moc spolehlivá ani praktická

Čtyřkolka

 

V době, kdy se Henry Ford na veřejnosti vytasil s novým vynálezem ze své dílny v Michiganu, mu bylo pouhých 32 let. 

Název svého vozidla Henry Ford odvodil z faktu, že pneumatiky, na kterých se jeho vynález pohybuje, pocházejí z cyklistických kol. Lidově se tak Fordově prvnímu automobilu neřekne jinak než čtyřkolka. 

 

A co Ford Quadricycle uměl? 

  • Dvouválcový motor mohl produkovat 4 koňské síly.
  • Čtyřkolku poháněl řetěz. Převodovka měla pouze dva rychlostní stupně (první až 16 km/h), druhý až 32 km/h, ale neměla zpátečku.
  • Stroj řízený ojí měl drátěná kola a palivovou nádrž 3 US gal (11 L) pod sedadlem.
  • Ford Quadricycle jezdil na čistý ethanol. Benzín přišel do módy až o desetiletí později.

 

Zdroj: www.fordfoundation.org

KAM DÁL: Pražské metro mohlo být jedno z prvních na světě. Původní plány přerušila válka

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/henry-ford-prodal-sve-prvni-benzinove-auto-za-200-dolaru-a-hned-sel-stavet-dalsi-tehdy-byla-motorova-ctyrkolka-jen-neprakticka-vystrednost-pro-bohate-65484
reklama
#auto #peníze #Historie #Henry Ford #automobil #průmysl #Detroit #výročí
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.