Most!: Fenomén, který rozděluje společnost, se blíží k závěru
Most! je seriál, kterému se v současnosti snad nelze vyhnout. Mluví se o něm všude. Jak v dobrém, tak ve zlém. Jedni množství vulgarismů a dost ostrý humor milují, druzí nenávidí. Včera jsme mohli zhlédnout šestý díl. Zbývají dva. Ideální příležitost k bilancování.
Hlášku "Dycky Most!" zná téměř každý. Z poloprofesionálních herců se stali takřka ze dne na den celebrity. A kdekdo projíždí křížem krážem město Most, jen aby našel restauraci Severku (která mimochodem opravdu existuje a nalézt ji zas tak složité není). Důvod toho všeho? Seriál Most!, jehož první díl vysílala Česká televize na prvním programu 7. ledna pět minut po deváté hodině. (Podotýkáme, že čas vysílání rozhodně nezmiňujeme bezdůvodně, více se dočtete níže.)
Režisér Jan Prušinovský a scenárista Petr Kolečko, to není v žádném případě neznámé duo. Pokud bychom ostatně hledali nějaký původní český seriál, který se stal podobným fenoménem, jakým je nyní Most!, dost možná bychom narazili na Okresní přebor z roku 2010, za nímž stáli – Jan Prušinovský a Petr Kolečko.
Vedle toho má dvojice na kontě třeba rovněž velice populární Čtvrtou hvězdu či Trpaslíka. Proč se stal celorepublikovým fenoménem Okresní přebor, není zas tak složité uhodnout. Seriál v sobě spojoval mnohé z toho, co je nám vlastní. Neotřelý humor, fotbal, hospodu, ale i postavy zarputilých a celkem směšných fotbalistů, nad nimiž si nejeden divák mohl pokývat hlavou s tím, že on na tom přece jen není tak špatně. Proč je však trhákem letošní Most!?
Od fotbalu na úřad práce
Oproti Okresnímu přeboru má seriál s Martinem Hofmannem v hlavní roli jednu zásadní výhodu: Je kontroverzní. (Nebylo by tak docela fér vůči Ondřeji Vetchému, Davidu Novotnému či Leoši Nohovi zmiňovat, že další obrovskou výhodou je Martin Hofmann, sluší se však alespoň podotknout, že jeho výkony jsou naprosto skvělé.) Odvysílání prvního dílu tak vzbudilo dvojí reakci. Jedni byli naprosto nadšení, zatímco druzí se pobuřovali nad nekorektním humorem a vulgarismy, které zcela zahltily diváky před desátou večerní.
A kontroverze vzbuzuje Most! i nyní, když už se série pomalu, ale jistě blíží k závěru. Z velké části díky nim si k seriálu nacházejí cestu statisíce diváků. A je to dobře, jelikož Most! patří mezi těch několik současných seriálů, které se vyplatí sledovat. A zdaleka ne pouze proto, že se u něj skvěle pobavíme.
Z divadla do Mostu
Most! totiž odkrývá hned několik veskrze aktuálních témat. Protože xenofobie, rasismus, ale i ony vulgarismy k dnešní době patří, ať se nám to líbí, nebo ne. Ostatně je jedním z velkých kladů Mostu!, že neodsuzuje, nesnaží se přimět diváky k tomu, aby přestali mluvit sprostě, aby v sobě potlačili poslední náznaky rasové nenávisti. Tvůrci nevystupují v roli těch, kteří vědí, kteří se snaží předat poselství, osvětu. Pouze ukazují – s patřičnou dávkou nadsázky – realitu takovou, jaká je. To potvrzuje většina z těch, kteří mají s lokalitou, v níž se seriál odehrává, své zkušenosti.
A kdyby nic jiného, Mostu! by se mělo zatleskat za to, že se díky němu stal Martin Hofmann jedním z nejsledovanějších českých herců. Kdo občas navštíví Divadlo v Celetné, ví, že je jen málo těch, kteří by si takovou pozici zasloužili více.
Nejen Hofmann, hvězdami se stali i další účinkující z Mostu!, populární jsou i kulisy, lokality. Populární je nyní téměř vše. Například facebooková stránka Snědá tíseň, která je v seriálu zmíněna, byla skutečně založena. V současné době se může pyšnit více než třiceti tisíci fanoušků. Už to svědčí o tom, že Most! bude seriálem, na které se jen tak nezapomene. Byť byla jeho cesta dlážděna i četnými výtkami.