Příliš dlouhá Božena. Filmová série o slavné spisovatelce odhaluje její nečekanou tvář
Spisovatelka Božena Němcová se dočkala divácky úspěšné série, které chybí ještě jeden díl do úplného finále. Tentokrát ústřední roli převzala Aňa Geislerová a autoři nadále pokračují v poněkud netradičním způsobu, jak vyprávět o národní ikoně a důležité osobnosti nejen na poli literatury, ale také feminismu. Co odhalil další díl a proč je dobře, že vůbec podobný projekt vznikl?
Ano, hodnotit nehotové dílo není spravedlivé. Diváci v tuto chvíli mohli vidět třetí ze čtyř dílů epicky pojatého vyprávění o slavné české spisovatelce Boženě Němcové. Byť má každý z dílů stopáž celovečerního filmu, autoři usoudili, že vypravěčská zkratka není cesta, po které se vydají. Se všemi sympatickými motivacemi se tak nelze ubránit dojmu, že u třetího dílu sledujeme příliš dlouhou Boženu.
Proč dvě?
V první řadě je nutné se navrátit k nápadu tvůrců, že filmovou Boženu musí v různých etapách jejího života ztvárnit dvě herečky. Anna Kameníková a Aňa Geislerová si ve třetí epizodě předaly štafetu a nejednoho diváka možná napadne, bylo to zapotřebí?
Čistě subjektivně se totiž Boženy Němcové zhostila Anna Kameníková s překvapivou jistotou. Její mladá tvář by jistě přežila několik uměle vytvořených vrásek, s kterými by filmově stárla všechny čtyři díly. Samozřejmě i Aňa Geislerová předvádí svoje standardní herecké představení, jen zpočátku nepřirozeně narážíme na zvláštní hereckou výhybku, kdy sledujeme v podstatě novou filmovou postavu. Božena je však jenom jedna, ale v tomto případě nikoliv.
Jsme v televizi
Příběh Boženy Němcové si bezesporu zaslouží a zároveň potřebuje podobně hlubokou analýzu jejího osudu. Žádné povrchní obrozenecké mámení školáků základních tříd. Autoři měli alespoň trochu nutné odvahy, aby portrét této ikony naší literatury zvěčnili poněkud netradičně, a tedy více realisticky.
Konzervativně smýšlející diváky možná překvapí četnost sexuálních scén, ale ty většinou hrají podstatnou roli ve vývoji postavy a hlavně odpovídají “obyčejnému” životu, kterým si Božena Němcová musela projít. Idealizovat si postavy historie totiž přináší jen černobílé vidění světa. Nejedná se o prvoplánový šok ani provokaci, ale spíše tendenci přiblížit se realitě.
Zatím nejviditelnější nedostatek, který lze vypozorovat z dosud odvysílaných dílů, je délka. Je jasné, že ambiciózní televizní projekt potřebuje mnoho postav, dialogů, obrazů, scén, dramatických momentů, ale umělecká hodnota ztrácí body právě rozvleklostí děje a hlavně neschopností používat vypravěčskou zkratku. To je ovšem pro tento projekt od podstaty nežádoucí.
Televizní projekt podobného ražení musí udržet diváka na dobu celovečerní stopáže před obrazovkou a byť se autorům Boženy povedlo propašovat několik odvážných pohledů a postupů, jedná se stále o poněkud přízemní způsob zpracování. Obecně je však nutné vyzdvihnout Boženu jako celek, ale o tom až příště. Dílo ještě není hotovo a poslední soud nad unikátním projektem České televize si stejně divák nakonec udělá sám.
KAM DÁL: Filmová série Božena se může už jenom zkazit. Ambiciózní portrét slavné spisovatelky odhaluje neznámá témata