Zkáza Dejvického divadla: Skvělý seriál, který rozdělil diváky, skončil
Včera večer byl odvysílán poslední díl seriálu Zkáza Dejvického divadla. Jak se povedl nejen ten, ale i celý seriál? A proč nemá tento projekt potenciál stát se podobně úspěšným titulem, jakým byl Most!?
Zkáza Dejvického divadla je šestidílným seriálem České televize. Režie se ujal Miroslav Krobot, který spolu se spisovatelem Ondřejem Hüblem napsal ke Zkáze Dejvického divadla také scénář. O hudbu k seriálu se postaral Vladimír Franz. A herecké obsazení kopíruje ansámbl populárního divadla. Na obrazovkách televize jsme tak mohli sledovat třeba Ivana Trojana, Hynka Čermáka, Martina Myšičku, Kláru Melíškovou či již zmíněného Miroslava Krobota.
Od knihy k televizi
Podobně obsazené seriály jsme už v repertoáru České televize mohli zaznamenat. Řadil by se sem například dvanáctidílný titul z roku 2014 s názvem Čtvrtá hvězda či dvanáctidílný Dabing Street z roku loňského. Zmínit lze ještě oblíbený film Příběhy obyčejného šílenství s Ivanem Trojanem v hlavní roli. Ten vycházel ze stejnojmenné divadelní hry dramatika Petra Zelenky z roku 2001.
Předlohou pro Zkázu Dejvického divadla se stal povídkový debut spisovatele Ondřeje Hübla Hod mrtvou labutí. Knihu vydalo nakladatelství Druhé město na Velký knižní čtvrtek, což předem napovídalo, že půjde o úspěšný titul. A tím se Hod mrtvou labutí také stal. Posbíral několik veskrze příznivých recenzí a vedle toho byl na soudobou českou prózu nebývale úspěšný i u čtenářů.
Jedním z důvodů tohoto úspěchu byla samozřejmě skutečnost, že povídku Divotvorné hrnce rozpracoval Ondřej Hübl spolu s Miroslavem Krobotem do scénáře k plánovanému seriálu. Ten se začal vysílat začátkem března a včera večer byl odvysílán jeho poslední díl. Ještě předtím, než se herci z Dejvického divadla, kteří v seriálu hráli sami sebe, objevili na televizních obrazovkách, bylo zřejmé, že Zkáza Dejvického divadla to nebude mít zrovna jednoduché.
Všechny postavy jsou skutečné
Seriál totiž vystřídal ve vysílacím čase veleúspěšný Most! s Martinem Hofmannem v hlavní roli, jenž se stal senzací tohoto roku. Srovnání se Zkáza Dejvického divadla samozřejmě nevyhnula. Více než kdy jindy se zde však chce dodat, že v tomto případě byla srovnávaná jablka s hruškami. Zatímco Most! byl totiž seriálem, který mohl zasáhnout celé spektrum diváků, Zkáza Dejvického divadla měla užší záběr.
Mnoho vtipů a narážek, které se v půlhodinových epizodách objevily, totiž jen stěží pochopí ten, komu není divadelní prostředí alespoň trochu blízké. Začíná to už provokativním sdělením, které uvádí každý díl: "Všechny postavy tohoto příběhu jsou skutečné". A pokračuje to například zachycením toho, jak jsou vztahy uvnitř souboru více než vřelé.
Umělci z Dejvického divadla si rovněž dělají legraci z toho, jak jsou jednotliví herci vnímaní v médiích. Proto je například Miroslav Krobot v seriálu neuvěřitelný morous. A pokud si hraje s klíči, znamená to, že je naštvaný ještě víc než obvykle.
Od studia k divadlu
Vedle toho, že divák potřebuje být alespoň trochu obeznámen, aby se při sledování chytal, byla Zkáze Dejvického divadla vyčítána ještě jedna věc. Totiž to, že příběh až příliš připomíná loňský Dabing Street. V tomto seriálu zachraňovali nadšenci v čele s Klárou Melíškovou a Václavem Neužilem mladším krachující dabingové studio. Ve Zkáze Dejvického divadla zachraňují, jak název napovídá, samotné divadlo.
I přes tyto výtky však lze po zhlédnutí šesti dílů prohlásit, že Zkáza Dejvického divadla patří mezi nejlepší české seriály uplynulých měsíců. Není sice pro každého, ale ti, kteří jí přišli na chuť, se s ní budou jen obtížně loučit.