Když ji miluješ, není co řešit. Řek, který uprchl z občanské války, zachránil nejslavnější českou limonádu
Kofola původně vznikla jako socialistická alternativa k západní Coca Cole. Po revoluci se však dveře otevřely západnímu trhu a česká limonáda byla na hranici krachu. Vše zachránila jedna rodina, která už svým jménem naznačuje, že její kořeny najdeme v Řecku. Díky slavné limonádě je tak její většinový majitel Jannis Samaras miliardářem. Čemu vděčí za rodinný úspěch?
Hovořit o miliardách a jednotlivci u majitelů Kofoly neodpovídá tak úplně pravdě. Jannis Samaras své limonádové impérium získal díky odvaze svého otce zainvestovat do upadající značky. Pro Kofolu měl totiž každý Čech místo ve svém srdci. Moderní a nápaditá reklamní propagace tak Kofole a rodině Samarasových zametla cestu k miliardám.
Útěk z Řecka
Československo bylo jeden ze socialistických států, které nabízelo na přelomu 40. a 50. let azyl pro řecké uprchlíky. Nakonec se zde usadilo téměř 12 tisíc utečenců a jeden z nich byl také Kostas Samaras, otec dnešního majitele Kofoly Jannise Samarase.
Po útěku z občanské války, která v Řecku v té době probíhala, se tak jako dítě ocitl v Československu. Do sametové revoluce nežila rodina Samarasů v žádném přepychu, ale když se otevřel kapitálový trh, Kostas ihned využil příležitosti.
I když zprvu nebyl úspěšný a obchod se zeleninou musel opustit, rodina se nevzdala. V rámci privatizace totiž Samaras pořídil na začátku devadesátých let sodovkárnu v Krnově a pustili se do výroby nealkoholických nápojů.
Úspěch se postupně dostavoval a mladý Jannis se již ve velmi nízkém věku zapojoval do rodinného podnikání. Hlavní výzva, ale zároveň katapult k úspěchu měl teprve přijít.
Tradice prodává
Rodina své podnikání toužila neustále rozvíjet a hledala pro to tu správnou příležitost. V jejich zájmu bylo získat či vytvořit proslulou značku, která by se mohla v relativně novém prostředí kapitalistického trhu osvědčit. Podnikatelské touhy se naplnily v roce 2000. Tehdy totiž Samarasovi koupili od farmaceutické společnosti práva na recept a polotovar, z kterého vzniká Kofola.
Nejednalo se o levnou zábavu. Samotný recept vyšel rodinu s řeckými kořeny na částku kolem 250 milionů korun. Sázka na tradici se však vyplatila. Už za socialismu totiž Kofola držela primát mezi sladkými nápoji a v paměti československých občanů byla značka tohoto nápoje nesmazatelnou vzpomínkou. Příchuť nostalgie v konkurenci s giganty, jako je Coca Cola či Pepsi, byla také rozhodující. Nic však neprodává tolik, jako když skvělý produkt umíte propagovat.
Ve chvíli, kdy však rodina firmu přebírala, měla Kofola na trhu jenom tříprocentní zastoupení. Dnes je to skoro třetina trhu a oblíbená česká limonáda směle konkuruje gigantům ze západu. To však na začátku nebylo vůbec samozřejmé.
Miliardová hodnota
Zásadní podíl na růstu firmy strmě vzhůru na špici trhu mezi nealkoholickými nápoji má dnešní majitel Jannis Samaras. Ten totiž celému obchodu přináší originální vizi, díky kterému se ze skoro zapomenutého produktu povedlo vytvořit lukrativní byznys. Dnes má Kofola hodnotu 8 miliard a samotná rodina Samarasových má majetek v hodnotě 3,5 miliardy korun. Pro Jannise Samarase však peníze nejsou hlavní hodnotou úspěchu.
I díky tomu možná jeho přístup k propagaci funguje pozitivně na celou společnost. Reklamní kampaně Kofoly jsou skoro až masově oblíbenou zábavou. Samaras se ve vedení firmy nikdy nebál vsadit na originalitu. Místo aby pouze kalkuloval v honbě za výdělkem, dával přednost fantazii. Jak v řešení distribuce, tak hlavně v otázce propagace značky.
Točená Kofola je dodnes geniálním tahem, který zaručuje obrovsky silnou první příčku v oblíbenosti nealkoholických nápojů v restauracích. V reklamě zase Vánoce začínají ve chvíli, kdy se na obrazovkách ukáže zlaté prasátko. Nápaditá a odvážná reklamní strategie je v případě Kofoly jedním z hlavních důvodů, proč je na trhu tak úspěšná.
V seznamech českých miliardářů je tak osvěžující najít příklad prosperující firmy, která si svůj úspěch vypracovala odvahou a talentem jít neprošlapanou cestou. Jannis Samaras takový jistě je a jeho podnikatelská budoucnost nám to zaručeně je mnohokrát dokáže.