Slovenský Londýňan Tomáš Sentpetery: Jeho fotky otiskl Daily Telegraph i Daily Express, teď je na řadě Vogue
Příběhy Čechů a Slováků žijících v zahraničí jsou pro krajany doma vždy lákavé. Pokud je jejich odvaha opustit zaběhané koleje a pohodlí rodné hroudy navíc korunovaná úspěchem, pociťujeme hrdost a inspiraci. Tomáš Sentpetery se jako mnoho dalších vydal své štěstí hledat na opačný konec Evropy. Jeho původně krátkodobý plánovaný pobyt ve Velké Británii se neplánovaně protáhl na dlouhých 14 let. V Londýně si jej našla vášeň pro fotografování, které je dnes již jeho povoláním.
Tomáši, prozraďte nám o sobě něco víc, odkud pocházíte a co vás přivedlo do Londýna?
Pocházím z Popradu. V roce 2004, když mi bylo 21 let, jsem šel za bratrem do Londýna, původně na tři měsíce, abych si mohl přivydělat. Bratr už žil v Londýně déle, více jak půl roku, takže jsem nejprve bydlel u něho. Krátce po svém příchodu jsem velmi rychle zjistil, že se v Londýně dá mnohem jednodušeji a rychleji získat to, co se v dnešní době dalo vydělat na Slovensku, takže moje rozhodnutí zůstat tu bylo jasné. Dnes v Londýně žiju již 14 let.
Plánujete se v Londýně usadit natrvalo? Jak často se vracíte na Slovensko?
Neplánuji nic dlouhodobě, takže na tuto otázku neumím odpovědět. Momentálně ani nemám důvod se usadit někde natrvalo. Na Slovensko jezdím často, hlavně za rodinou a do přírody. Slovenská příroda je tak krásná a pro mě jako fotografa inspirující, že by mi bylo líto ji nenavštívit aspoň dva až třikrát do roka.
Co vás přivedlo k fotografování?
Asi osud. Můj první fotoaparát byl Smena 6, který mi půjčil otec a se kterým jsem fotil jen krátkou dobu, protože se porouchal a doma nebyly peníze na nový. Po delší pauze jsem si asi v roce 2007 koupil můj první digitální fotoaparát Sony, který byl tehdy kvalitní a cenově dostupný. Ten jsem ale velmi rychle přerostl a zalíbil se mi kamarádův Nikon. A tak jsem si koupil Nikon D5100 a od té doby jsem zůstal věrný značce NIKON.
Mnoho lidí se zapálí pro fotografování a brzy se pak nechají něčím odradit, když vidí, jaká je dnes konkurence. Jaký byl u vás přechod z amatérského k profesionálnímu fotografování?
Pro mě je focení stále ještě hobby, jen nyní začínají přicházet zajímavé výdělky, postupně se stává i mým živobytím. Asi to je ten největší důvod nepřestat se něčemu věnovat. Musí vás to nejen živit, ale i bavit.
Nejprve jste se věnoval fotografování krajin a portrétům, později jste se zaměřil na svatební fotografii. Dá se říct, že svatební fotografie je vaše srdcovka?
Baví mě všechny tyto typy fotografování a všem třem se průběžně věnuji. Takže vás trošku poopravím, neprošel jsem z jednoho zaměření na druhé, ale spíše jsem je doplnil, abych se focením dokázal uživit. Pokud bych si ale mohl vybrat konkrétní zaměření, bylo by to u mě těžké rozhodování mezi krajinnou fotografií a fashion editorialu. Při obou má fotograf volnější ruku při kreativitě.
Nicméně nejvíc vás zviditelnily dramatické snímky blesků na noční obloze nad Big Benem, které publikovaly například noviny Daily Telegraph a Daily Express. Jaký je to pocit, najít svoji fotografii v médiích, která jsou doslova klasikou světové žurnalistiky?
Pro mě to bylo něco velkého a významného. Věděl jsem, že kromě mě tam právě na mostě Westminster Bridge nebyl nikdo jiný s dostatečně dobrým fotografickým vybavením na to, aby to dokázal zachytit, ten pravý moment, pouze já. Tak jsem se druhý den rozhodl kontaktovat všechny londýnské noviny kvůli tomu, abych své fotky někam prosadil na zveřejnění. Ale i tak si myslím, že nejsilnější na tom všem byl můj zážitek z toho, že jsem tam byl a mohl ten magický okamžik vidět na vlastní oči.
Jak jste vybíral místa, která ztvárníte na fotografiích v projektu Look deeper? Podzemí Paříže, Londýna, Neapole, Krakova i na jihu Španělska... Šlo o náhodný výběr, nebo ta místa pro vás mají zvláštní přitažlivost?
Projekt iniciovala společnost Nikon, mě tento koncept spolupráce nadchl a oslovil. Čili tato místa nemají nějakou předešlou spojitost se mnou, šlo mi o celkovou vizualizaci, výslednou realizaci. Byla to výzva, za kterou jsem vděčný. Všude kolem nás jsou skryté světy a já jsem chtěl ukázat, že populární turistické destinace ukrývají více, než se na první pohled zdá. Před vycestováním si zjistíte informace o dané oblasti a nebojíte se jít hlouběji. Se správným vybavením a touhou po dobrodružství můžete objevit výjimečné objekty.
Jakou jste při tomto projektu volil fototechniku?
Fotoaparáty Nikon D850 a Nikon D7500 a vícero objektivů Nikkor. Nikkor 24–70 mm, Nikkor 16–80 mm, Nikkor 18–300 mm, Nikkor 10–24 mm, Nikkor 20 mm, Nikkor 14–24 mm.
Jakou fototechniku používate nejčastěji nebo nejraději?
Momentálně používám veškerou techniku od značky Nikon, mám dvě těla Nikon D750 a Nikon D850 a pak takovou menší sbírku objektivů s rozlišením 50mm F1.8 a 85mm F1.4 a objektivy Nikkor 14-24mm, 24-70mm a 70-200mm, všechny tři F2.8 a objektiv Sigma 35mm 1.4 art.
Jaké jsou vaše aktuální pracovní projekty?
Momentálně se soustředím na fashion editorialy, mají mi nyní vyjít dva projekty, v zářijovém vydání Elegant magazine a Eloque Magazine, který je mimochodem časopisem Veroniky Matejovej ala Vera Change - šikovné Slovenky žijící ve Velké Británii. Pracuji na dalším projektu, který bych chtěl nabídnout Vogue. Tak držte palce, ať to vyjde.
Jste ženatý? Máte rodinu?
Nejsem ženatý a nemám děti. Mojí rodinou jsou momentálně otec, matka a bratr.