Viktor Hajíček: Vzájemná komunikace našich produktů mezi sebou je výjimečná, zatím ji jinde nenajdete

Značka Xiaomi je dvojkou na českém trhu s mobilními telefony. Zdaleka to však není jediný produkt, který nabízí. V rámci chytré elektroniky snad nenajdete nic, co by v nabídce chybělo. Za tím vším stojí podnikatel Viktor Hajíček, který díky své vizi a schopnosti reagovat na vývoj trhu a změny v politice byznysu vybudoval v České republice během pouhých tří let něco, co u nás nemá obdoby. Jak to dokázal, stojí za tím i fakt, že žil v Číně a zná tamní trh? Nejen o tom jsme si povídali.

reklama

Pane Hajíčku, jste necelé tři roky na českém trhu a značka Xiaomi je druhá na trhu s mobilními telefony. Jak je možné, že se to povedlo tak rychle?
Oficiálně jsme tu dva a půl roku, předtím jsme v Česku působili ještě půl roku jako neoficiální distributor. Takže ano, vyrostli jsme celkem rychle. Těch důvodů je více. Značka se dostala do povědomí zákazníka přes online prodej, což je vždy rychlejší než retail. Je sexy, cílí na mladé lidi a samozřejmě i poměr cena vs. výkon je velmi zajímavá. Xiaomi vychází z čínského konceptu, kde téměř nefungují klasické obchodní řetězce, jak je známe u nás. Vše se odehrává online a my jsme se tím nechali inspirovat.

Když ještě chvíli zůstaneme u ceny. Můžete jít s výrobky ještě níže, nebo jste dnes na hraně?
Faktem je, že ve světě se produkty dají koupit levněji. Je to hlavně proto, že tradiční prodejci jsou u nás zvyklí na vysoké marže. Například Amazon dokáže ceny ještě „sundat“ díky obrovskému množství prodejů, které generují. Věřím, že jednou to bude možné i u nás, až se omezí obrovské kamenné prodejny v hypermarketech a podobně. Svět online prodeje vyžaduje nižší provozní náklady, díky čemuž lze pracovat s nižší marží. To v praxi znamená, že můžeme potenciálnímu zákazníkovi nabídnout levnější produkty.

Vy ale přeci také máte několik prodejních míst, nebo ne?
Xiaomi je dnes nejkomplexnější výrobce chytré elektroniky a právě z toho důvodu, abychom mohli zákazníkům ukázat kompletní nabídku našeho portfolia, máme v několika obchodních centrech monobrandovou prodejnu. Zákazník se může přijít podívat, zeptat se a zjistit, co všechno by si vlastně mohl pořídit. Říkáme tomu experience shop, kde si lidé vše vyzkouší a „osahají“ na jednom místě. Na vlastní oči se tak mohou přesvědčit, jak spolu všechny naše produkty komunikují. Tomuto způsobu konektivity jednotlivých výrobků a komunikace mezi nimi se říká IoT neboli Internet of Things. Ta umožňuje výměnu a sdílení informací, které nám nejen v domácnosti ulehčují život. Pokud chtějí zákazníci zažít, jak IoT funguje v praxi, Xiaomi obchod je rozhodně tím pravým místem, kam zajít.

„Bez odpočinku byznys dělat nelze. Kdyby člověk jenom pracoval, tak vyhoří, zhroutí se. Snažím se tedy nemyslet pouze na práci. Poučil jsem se z minulosti, kdy jsem navíc i velmi málo spal, což mělo negativní důsledky.  Dnes se snažím odpočívat. Dělám bojové sporty a cvičím, hodně cestuji, chodím na výstavy umění a různé společenské akce.

Máte nějaká data k porovnání prodeje v kamenných obchodech vs. online?
V České republice je online prodej velmi silný. Pokud se nepletu, tak je dokonce nejsilnější v Evropě. Poměr je zhruba půl na půl vůči tradičnímu maloobchodu. Češi jsou zvyklí nakupovat přes internet. Do obchodu často přijdou, aby si věci prohlédli, vyzkoušeli a pak stejně nakoupí online co nejlevněji, případně někde, kde si přečtou dobré recenze. Pokud jde o naše prodejní místa, o kterých jsme hovořili, necílíme primárně na prodeje, ale snažíme se spíše edukovat a vysvětlit, co naše značka nabízí a co naše produkty umí.

Tvoří mobilní telefony základ vašeho byznysu, nebo to jsou dnes i další výrobky, které nabízíte?
Mobilní telefony byly prvním produktem Xiaomi a jsou na trhu už přes osm let. Začali jsme ale jako softwarová značka, poté jsme přišli s nadstavbou Androidů, což se dočkalo tak velkého úspěchu, že jsme začali s výrobou mobilních telefonů. V té době šlo o sto procent našeho byznysu, teprve později jsme začali přicházet s dalšími výrobky, které se postupně nabalovaly. Dnes je rozsah našich výrobků tak velký, že je díky tomu Xiaomi největší a nejkomplexnější výrobce jak světově, tak na českém trhu. Kromě mobilních telefonů, které tvoří zhruba jednu třetinu obratu, musím zmínit také přenosnou elektroniku, chytré hodinky, chytré náramky, chytré koloběžky, zabezpečovací systémy, kamery a tak dále. Ale zhruba jednu třetinu obratu tvoří mobilní telefony.

Xiaomi je součástí vaší společnosti Witty Trade. Co tedy děláte?
Jako přímý importér a distributor se zaměřujeme hlavně na značky chytré elektroniky, pro které zajišťujeme komplexní podporu. Staráme se o celkový brand, zajišťujeme velké kampaně, zoficiálnění pro prodej v Evropské unii, kompletní marketing, servis v našich střediscích, nebo prostřednictvím firem třetích stran, které fungují globálně v celé Evropě, a také zajišťujeme PR.

Co pro vás vlastně znamená chytrá elektronika, chytrá domácnost? Pro někoho to může být lavička, kde si dobije telefon a je spokojený...
Eko systém chytrých produktů by měl fungovat autonomně, bez jakékoliv nutnosti zásahu do funkcí. Jak celkovým nastavením, funkčností, nebo vzájemným notifikováním jednotlivých produktů. Dnes máme na výběr z několika možností, jak tyto chytré věci ovládat – aplikacemi, ale třeba i notifikováním, že člověk je doma a je snímán čidlem. Nesmím opomenout ani GPS, hlasové ovládání, které přichází do módy už i v EU a ČR.

Jaká je v tomto ohledu vaše vize budoucnosti?
V první řadě je třeba říct, že chytrá budoucnost přichází nyní i díky 5G sítím. Umím si představit, že spousta běžných činností jako třeba vaření budou do budoucna velmi jednoduché. Lednička vás upozorní, co se kazí a poradí, co by bylo dobré z daných ingrediencí uvařit. Vysavač po vyluxování vlasů udělá rozbor a dá vám doporučení, jaké vitamíny vám chybí v těle. Podle mě to tak do pěti let bude reálné.

Proč bych měl jít jako zákazník právě k vám, čím se lišíte od konkurence?
Xiaomi je nejkomplexnější výrobce veškerých zařízení a jak už jsem říkal, poměr cena vs. výkon je velice zajímavá. Vzájemné komunikace našich produktů mezi sebou je výjimečná a prozatím ji nikde jinde nenajdete. Pro využívání produktů Xiaomi vám nevznikají žádné vícenáklady, jak tomu je u konkurenčních značek.

Jak vy jste se k tomuto byznysu dostal? Nezačínal jste rovnou v Xiaomi, že?
Ne, to opravdu ne. Sice se obchodu věnuji celý život, ale začínal jsem v Číně, kde jsem se několik let věnoval exportu. Prodával jsem zboží do mnoha zemí po celém světě a v jednu chvíli jich bylo přibližně padesát. Díky rychle rostoucímu online prostředí se zprostředkovatelé v průběhu let staly zbytečným nákladem a vyplatilo se najít si v každé zemi vlastního prodejce. Uvědomil jsem si, že se obchod začíná ubírat jiným směrem a bylo potřeba na to rychle zareagovat. Proto jsem vybral pár značek, se kterými jsem do té doby spolupracoval, a zkusil jim nabídnout jinou formu obchodování a Xiaomi byla jednou z nich.

„Den bez mobilu u mě možný je. Snažím se ho alespoň v neděli opravdu nepoužívat. Navíc už mám několik let vypnuté zvonění, tudíž pokud zrovna nemám čas, telefon prostě neřeším – klidně i pět nebo šest hodin. Spousta mých známých si pak stěžuje, že se s nimi nebavím. Často si až večer všimnu, že mám dvacet nebo i třicet zmeškaných hovorů a spoustu notifikací.

Zmínil jste život v Číně, znáte tamní mentalitu a způsob myšlení, což je pro vás asi velká výhoda.
Určitě ano. Navíc do Číny neustále létám, navštěvuji tamní veletrhy, mám tam spoustu kontaktů a známých.

Mimochodem, co vy osobně používáte, pokud jde o výrobky Xiaomi?
Samozřejmě používám telefon Xiaomi a aplikaci Mi Home, díky které mohu komunikovat s přístroji, jež mám doma. Úklid řeší chytrý vysavač, v centru Prahy se pohybuju na chytré koloběžce a zuby si čistím chytrým sonickým kartáčkem za tisíc korun, což je na dnešním trhu naprosto úžasná cena. V obýváku i v ložnici mi běží čistička vzduchu, díky které mám pocit, jako bych právě vyvětral. Na schůzkách mi dělá věrného společníka notebook Xiaomi.

Jaké je to dělat byznys v Česku?
Musím přiznat, že do budování byznysu od úplné nuly bych se dnes už nepouštěl. Něco rozjet je opravdu složité. Malá firma se musí pořádně ohánět, protože byrokracie je poměrně drsná. Kromě spousty papírování, která znamená práci navíc, je v byznysu samozřejmě obrovská konkurence.  Ve střední firmě už to tak složité není, když víte, že to, co děláte, děláte opravdu dobře a máte své know how. My jsme teď ve stádiu, kdy se z nás stává větší společnost, přitom děláme, co nás baví. Létáme na veletrhy, přicházíme do styku se zajímavými lidmi, neustále se děje něco nového. To je prostě super.

Jestli se nepletu, máte i vzorový byt, kde po veletrzích ukazujete, jak vše může fungovat?
Přesně tak. Právě teď připravujeme velkou road show, která by měla během roku a půl oslovit půl milionu lidí. Chceme ukázat, jaké produkty nabízíme, jak jsou vzájemně propojené a jak mohou zjednodušit život. Vše si může zákazník vyzkoušet na vlastní kůži. Mimo to se pravidelně objevujeme na velkých akcích jako je například For Arch, a nebo další výstavy.

Počkejte, jak ale tohle všechno přepravujete? Není to přeci krabice, kterou by někdo hodil do kufru a převezl jinam...
Ano to je složitější, toto je jedna z nejdražších expozic, kterou jsme na letošní a příští rok naplánovali. Nejde totiž jen o výrobu tohoto chytrého bytu, ale právě o spoustu činností s tím spojených, na každém veletrhu je potřeba byt sestavit, oživit a plně funkční ukázat veřejnosti, pracuje na tom vždy zhruba 15 lidí, byt je modulární a má až 65 m2, tudíž se přepravuje v kontejnerech na velkých nákladních autech. Je to něco, čím chceme opravdu zaujmout, a doufáme, že tím lidem ukážeme, jak to, co děláme, je skvělé.

Můžete nám prozradit, na co se budete zaměřovat v nejbližší budoucnosti?
Půjde nám do budoucna především o upevnění pozice na trhu s mobilními telefony a boostování portfolia chytrých zařízení. Rádi bychom se dostali v dalších segmentech s našimi produkty na jedničky trhu a získali další ocenění nejenom za nejprodávanější mobilní telefony, které máme již 3 roky za sebou, ale i u dalších produktů.

Co je váš sen, kam byste se chtěl dostat?
Přál bych si, abychom jednoho dne přišli na trh s chytrým autem. Máme chytré koloběžky, chytrá kola, domnívám se, že budeme mít chytrou motorku, tak proč ne chytré auto. Ale nevím, jestli je to vůbec reálné, zatím jde pouze o moji představu a sen.

https://www.ctidoma.cz/clanek/osobnosti/viktor-hajicek-vzajemna-komunikace-nasich-produktu-mezi-sebou-je-vyjimecna-zatim-ji-jinde-nenajdete-54154
reklama
#mobily #Viktor Hajíček #telefony #IoT #Xiomi #chytrá elekotrnika
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.