3 stavby, které udělají z Prahy parkoviště a budou nás stát víc než Blanka
Jestli si teď stěžujete, že je Praha ucpaná, a každý den se potýkáte s nekonečnými kolonami, máme pro vás špatnou zprávu. Bude hůř! Blanku totiž doplní další tunely. Na druhou stranu, úplná panika ještě není na místě. O těchto projektech už se mluví dlouhé roky.
Obyvatelé hlavního města a vlastně každý, kdo dojíždí do Prahy za prací a den co den bojuje v dopravních zácpách, se při rýsující se možnosti další uzavírek a komplikací hroutí. Padat do mdlob je však zatím předčasné, i když je pravdou, že o některých projektech se začíná mluvit poměrně konkrétně.
Jenže nezapomínejme, že jsou před námi volby. Za ty dva týdny se toho asi ještě dozvíme dost a dost. Buď jak buď, není od věci se podívat na stavby, které by z Prahy udělaly jedno obří parkoviště (ano, opravdu může být hůř, než je nyní). Navíc by z kapes daňového poplatníka vytáhly víc než oslavovaný i proklínaný tunel Blanka.
Městský okruh
První a nejdůležitější věcí je dostavba městského okruhu na severovýchodě města. Výběrové řízení na projektanty by mělo skončit na konci příští roku. Kdy by se ale mělo začít reálně stavět, je zatím ve hvězdách. Při představě, že o této stavbě se plká už dobrých patnáct a více let a mohlo tak už být dávno hotovo a klid, člověk jen žasne nad neschopností politiků.
Magistrát počítá s variantou, že první část okruhu povede od křižovatky Pelc-Tyrolka přes most Barikádníků na Balabenku. Dále rozšířenou Povltavskou ulicí a novým tunelem v Bílé skále. V Malešicích se dle vizí naváže na křižovatku a dál vesele novými tunely ke Štěrboholské radiále. Existují však i další možnosti. "Plán magistrátu je dost naddimenzovaný. Vyšel by tak na víc peněz než celý tunel Blanka," tvrdí například Vratislav Filler z Auto*Mat.
Radlická radiála
Začne už na konci dálnice D5, na kterou naváže nejprve klasicky na povrchu, poté však "sklouzne" do tunelů, ze kterých vyjedete mezi Barrandovským mostem a smíchovským nádražím. "V roce 2022 by se mohlo poprvé kopnout do země. Ale nerad slibuji," tipuje náměstek primátorky hlavního města Petr Dolínek.
Podle něj se momentálně dokončují geoinženýrské průzkumy, což je zásadní krok pro vznik konkrétního projektu. A od toho je to ještě běh na hodně dlouhou trať. Je zde mnoho dalších schvalování a samozřejmě i "boj" o pozemky, které by stavba zasáhla. Až pak mohou nastoupit pracovní čety.
Do jaké míry bude doprava během stavby ochromena, by bylo věštění z křišťálové koule. Každopádně se nedá předpokládat, že by se to části Prahy 5 a 13 výrazně nedotklo. Naopak zatím klid je ohledně Břevnovské radiály. Tam je téměř stoprocentně jasné, že se v horizontu deseti let stavět nezačne.
Obchvat v Dejvicích
Vedení Prahy 6 si dlouhodobě stěžuje, že se otevřením Blanky výrazně zhoršila doprava v této části města. A nutno říct, že mají pravdu. Ve špičkách je to peklo. Obchvat, který by propojil Svatovítskou a Evropskou ulici, by tak byl ideálním řešením problému. "Studie je ve fázi zpracování. Až bude hotová, předá se magistrátu," upřesňuje starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.
Jen pro připomenutí, o tomto řešení už se mluví patnáct let. Doba, kdy se z kojence stane puberťák, se tak opět jen tak nechala uplynout, aniž by se cokoli dohodlo. Jestli se nakonec opravdu začne stavět, což tedy teď vypadá celkem reálně, Dejvice budou prakticky neprůjezdné. Tím spíš, kdyby se obchvat stavěl jako čtyřproudový, s čímž jedna varianta vážně počítá.