Blikající kontrolky v autě: Kdy začít panikařit a kdy vlastně o nic nejde?
Kontrolky jsou vlastně jako semafor. Červené znamenají: zastavte, nejeďte, vypněte motor. Nemusí nutně jít o konec vaší jízdy, jelikož někdy stačí dolít olej či brzdovou kapalinu. Oranžová nebo žlutá znamenají pozor. Tedy zatím můžete pokračovat. Zelené kontrolky jsou pak vždy informativní. Nejčastěji nám chtějí říci, že systém, který jsme zapnuli, skutečně pracuje správně.
Kromě léta známých symbolů se totiž objevují nové a také jejich různé varianty. Návod k obsluze poskytuje vysvětlení, ale v ojetinách leckdy bývá v cizím jazyce či chybí úplně. Zde přinášíme přehled nejčastějších "světelných jevů", jimiž se nás přístrojové desky automobilů snaží oslovit.
Dobíjení
Symbol červené baterie se rozsvítí, když alternátor nevyrábí proud a spotřebiče běží jen na zásobu v akumulátoru.
- Mohu s ní dojet?
Pokud neselhalo i chlazení, tak možné to je, ale rozhodně to nedoporučujeme. Může totiž dojít k selhání funkcí brzd a posilovače řízení, pokud se motor náhle vypne z nedostatku elektrické energie. Ta totiž způsobí nefunkčnost svíček.
- Co musím udělat?
Pokud nesvítí jiná červená kontrolka (teplota vody!), nemusíte zastavit zcela hned, ale postačí na prvním odpočivadle. Vypněte však co nejvíce spotřebičů (vyhřívané sedačky, mlhovky, klimatizaci). Pod kapotou zkontrolujte, zda jsou řemeny na svém místě. Pokud ne, buďte opatrní hned trojnásobně. U většiny aut totiž plochý řemen pohání i další příslušenství. Je-li hydraulický, nepoběží ani posilovač řízení. A hlavně vodní čerpadlo, čili chlazení.
U některých vozů jej žene rozvodový řemen (Octavia 1.9 TDI), u jiných ozubené soukolí (Volkswagen 2.5 TDI-PD), ale u mnohých (například Ford 1.8 TDCi) právě plochý řemen. Řidiči, kteří najdou spadlý řemen a konstrukci svého auta takto detailně neznají, musí od této chvíle bedlivě sledovat ukazatel teploty, případně zanechat všech pokusů o dojetí.
Šťastlivci, jimž s alternátorem neselhala i vodní pumpa, mohou s vypnutým maximem spotřebičů zkusit dojet až domů. Pokud však proud dojde, auto nejen přestane svítit a blikat, ale zhasne mu motor. Ten dnes (i diesel) potřebuje elektřinu pro svou práci též.
Mazání
Kontrolka se hlásí, když není tlak oleje dostatečný pro bezpečnou funkci motoru.
- Mohu s ní dojet?
S touto opravdu v žádném případě ne. Můžete však zkusit dolít olej.
- Co musím udělat?
Pokud se červená olejnička rozsvítí za jízdy, povolte plyn, sešlápněte spojku, nechte otáčky spadnout na volnoběh, co nejrychleji zastavte a vypněte motor. Po několika minutách (olej musí stéct zpět do vany) změřte jeho množství. Pokud je hladina v normálu, vaše jízda dnes skončila.
Selhalo olejové čerpadlo nebo je v ložiskách klikového hřídele (takzvaných lágrech) už taková vůle, že skrz ni všechen olej utíká a neproudí do dalších částí motoru. To se ještě dá opravit. Když pojedete dál, proletí ojnice blokem. Je-li oleje tak málo, že měrka skoro zůstává suchá, může to být příčina svítící kontrolky a motor možná ještě dolitím potřebného množství zachráníte.
Opotřebení brzdového obložení
Zatímco kontrolku hladiny brzdové kapaliny mají všechny vozy, senzory opotřebení (tedy zbývající tloušťky brzdového obložení) jen některé. Znamená to předběžné varování – v dohledné době plánujte návštěvu servisu.
Hladina motorového oleje
Některé vozy mají elektronický senzor hladiny oleje. Oranžový symbol olejničky neznamená kritické ohrožení, ale varování před nízkou hladinou. Mazání zatím pracuje normálně a olej dolijte při příští zastávce u čerpací stanice. S podstavem maziva se vyvarujte jízdy na plný plyn a rychlých zatáček (snáze se odlije od sacího koše).
Po více než třicetisekundovém otevření kapoty kontrolka zhasne a elektronice bude trvat až sto kilometrů, než znovu naměří, že jste ji ošidili. Čili že po otevření kapoty zhasla, neznamená, že už olej není potřeba.
Brzdy
U klasických aut ve chvíli, kdy čidlo v nádržce brzdové kapaliny nezaznamená dostatečnou výšku hladiny. U vozů s elektronickými podpůrnými systémy brzd tehdy, pokud je v nich nějaký vážný problém.
- Mohu s ní dojet?
Ano, ale velmi opatrně, s opakovanými kontrolami hladiny brzdové kapaliny – a jen pokud nesvítí nic jiného.
- Co musím udělat?
Zastavte a zkontrolujte hladinu brzdové kapaliny. Pokud ji v nádržce vidíte, ale je pod ryskou „min“, postačí dolít potřebné množství na nejbližší čerpací stanici. Při jízdě dělejte přestávky a kontrolujte, zda brzdová kapalina neuniká a nemizí dále. Následně nechte auto zkontrolovat v servisu. Pravděpodobně klesla kvůli opotřebení brzdových destiček či nějaké netěsnosti. Autem, v němž náhle ubylo velké množství brzdové kapaliny, určitě nejezděte.
Bohužel nemůžete jet ani vozem, kde červená kontrolka svítí dohromady se žlutou ABS (protiblokovací systém) či SBC (polostrojní brzdy starších vozidel Mercedes-Benz). U těchto systémů nelze na silnici zhodnotit, co se v nich skutečně děje a jaká je míra rizika.
Chladicí kapalina
U většiny aut, když je motor přehřátý. U některých však i při nedostatku chladicí kapaliny či přerušeném okruhu (vadné pojistce) ventilátoru chlazení.
- Mohu s ní dojet?
Pokud motor nevaří a je v něm voda, můžete.
- Co musím udělat?
Zastavte na bezpečném místě a vypněte motor. Nechte jej trochu vychladnout a zkontrolujte hladinu kapaliny. U mnoha vozů (zejména koncernu Volkswagen) se totiž stejná kontrolka rozsvěcí, když čidlo chladicí kapaliny zaznamená její nedostatek. Pokud je kapaliny dost, zkontrolujte pojistku ventilátoru chlazení. To je nejčastějším důvodem přerušení jeho okruhu, na nějž některé automobily reagují též svítící kontrolkou.
Nízký tlak v pneumatikách
Je-li vůz vybaven hlídačem tlaku v pneumatikách, anglicky Tire Pressure Monitor System, a tlak v jedné z pneumatik poklesne o více než 25 %, kontrolka se rozsvítí. Symbol se objevuje také v zimě, kdy pro nižší teploty vzduchu klesá tlak v pneumatikách. Stačí pneumatiky dohustit.
Jednodušší je diagnostika u vozů, které mají i ukazatel teploty. Pokud kontrolka svítí, vody je dost a teplota je v normálu, můžete pokračovat v jízdě. Jen počítejte s tím, že nemusí fungovat ventilátor chlazení (vyhýbejte se poskakování v koloně). U některých aut (třeba starších mercedesů) pomáhá paradoxně pustit klimatizaci, která má vlastní elektrický ventilátor, umístěný však před chladičem (takže ochlazuje i jej).
Jestliže je motor přehřátý, kapalina vaří a ubylo jí, nechte jej trochu vychladnout a studenou vodu následně dolévejte pomalu. Tepelný šok by mohl způsobit třeba prasknutí hlavy válců. Pamatujte si však, že normální auto nevaří, takže co nejdříve vyhledejte servis, ať vypátrá, proč se to stalo.
Filtr pevných částic
Tuto kontrolku mají pouze novější vozy se vznětovými motory. Svítí, když je filtr pevných částic zanesený sazemi a řídicí jednotce se nedaří jejich vypálení.
- Mohu s ní dojet?
Ano. Musíte však přizpůsobit styl jízdy.
- Co musím udělat?
Většina výrobců se v návodech k obsluze shoduje na následujících radách: Vyjet mimo město a jet plynule alespoň 15 minut nebo dokud kontrolka nezhasne. Nejlépe na 4. či 5. rychlostní stupeň. Rychlostí alespoň 60 km/h. Při 1800–2500 otáčkách.
Když se regenerace i nadále nezdaří, může se filtr pevných částic zanést sazemi natolik, že již nebude možné regeneraci spustit. A pak jej budete měnit za 17 000 až 100 000 Kč dle modelu automobilu. Pokud si nejste jisti, že „regenerační vyjížďku“ uděláte správně, vydejte se do servisu, kde dokážou vypalování spustit u vozu stojícího na místě.
Závada systému řízení emisí
Asi nejzáhadnější kontrolka v moderních autech. Málokoho napadne, že jde o schematické znázornění motoru. Častěji bývá nazývána grilované kuře, vrtulník či ponorka. Odborníci jí říkají MIL (Malfunction Information Lamp) nebo kontrolka diagnostiky. Svítí, když je v systému řízení motoru závada, která ovlivňuje složení emisí.
- Mohu s ní dojet?
Ano, ale u dieselu dejte pozor na filtr pevných částic.
- Co musím udělat?
Můžete zkusit zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. Pokud to byla jen sporadická chyba, kontrolka zhasne a po čtyřiceti startech zmizí zápis z chybové paměti v řídicí jednotce. Jestliže „grilované kuře“ svítí dál, byl zaznamenán výpadek některého ze senzorů či nesprávná odezva určitého akčního členu. Je možné, že motor bude pracovat normálně. Může však též fungovat v nouzovém režimu se sníženým výkonem.
Dříve platilo, že za cenu vyšší spotřeby, nižšího výkonu a většího mechanického opotřebení lze s touto kontrolkou jezdit delší čas. U dieselů s filtry pevných částic (některé od roku 2001, všechny od roku 2010) to však neplatí. Při svítící kontrolce MIL jsou u některých značek zablokovány aktivní regenerace. Filtr tak nemůže vypalovat saze a při běžném stylu jízdy ho do 1 000 km ucpete. A pozor, do řídicích jednotek automobilů se zapisuje, kolik kilometrů jste najeli se svítící kontrolkou MIL.
Žhavení
Hlásí se, když auto před startem žhaví. Pokud nesvítí vůbec, či naopak zůstává svítit po startu, je v systému žhavení závada. Jestliže při jízdě bliká, znamená to závadu vznětového motoru.
- Mohu s ní dojet?
Ano. Zkontrolujte však, zda svítí brzdová světla.
- Co musím udělat?
Blikající kontrolka žhavení na rozdíl od MIL znamená závady vznětového motoru, které nemají vliv na emise. Mohou však snižovat výkon. A někdy být i nebezpečné. Třeba u jednotek TDI je v systému řízení agregátu potřebný i údaj ze senzoru brzdového pedálu, aby se poznalo mylné současné sešlápnutí dvou pedálů a mohl být odpojen plyn.
Nefungující airbag
Písmena SRS znamenají Supplemental Restraint System a mohou být uvedena i na volantu či dalších místech. Může také indikovat, že ve voze některý airbag chybí.
Problém s posilovačem řízení
Tato kontrolka není přítomna u všech vozidel, indikuje ale závadu na posilovači řízení. Pokud máte elektronický posilovač, může stačit zastavit, vypnout motor a zase jej zapnout. Pokud nikoliv, asi bude nutná návštěva servisu.
Vozidlo pojede, ale otáčení volantem bude ještě těžší, než pokud by posilovač nebyl vůbec na palubě. Pokud je tato kontrolka rozsvícená a od předních kol vycházejí při točení volantem bzučivé zvuky, je v systému nedostatek kapaliny a mělo by stačit ji dolít.