Černý mrak nad nymburskou nemocnicí se rozplývá. Začnou pacienti lékařům zase věřit?
Okolo nymburské nemocnice se toho v posledních měsících napsalo poměrně hodně. Řešila se hlavně kauza okolo tří pracovníků, kteří měli mít údajně podíl na smrti pacienta. Dotazníkové šetření ale ukázalo, že momentálně jsou pacienti v nemocnici spokojeni, stále je ale co zlepšovat.
Byla to před rokem velká kauza, která se v nymburské nemocnici, která patří městu, stala. Pochybné pověsti ústav dosáhl díky třem pravomocně odsouzeným pracovníkům, kterým soud potvrdil v červenci podíl na smrti pacienta, a také na následném falšování dokumentace, která měla jejich pochybení zakrýt.
Doktor Michal Križanov dostal v červenci u Krajského soudu v Praze dvouletý trest odnětí svobody s podmínkou na tři roky a zákazem činnosti na dvě léta. Vladimír Hulínský vyfasoval zákaz funkce primáře na dva roky a trest tří let odnětí svobody s podmínkou na dva roky. Třetí odsouzená lékařka Tamara Malcevová, která falešnou dokumentaci vytvořila, dostala od soudu nakonec podmíněný trest 12 měsíců s dvouletou zkušební dobou, přičemž jako lékařka může pracovat dál.
Primář Hulínský skončil v nymburské nemocnici již na konci května, když podával výpověď sám. Križanovič pak o práci přišel na konci července, když dostal výpověď. Malcevová doposud v nemocnici pracuje na interně.
Dotazníky ukázaly momentální spokojenost pacientů
Minulost člověk nikdy nevrátí, ovšem s čím něco udělat může, je budoucnost a právě o to se snaží také v nymburské nemocnici a první dílčí optimistické výsledky již generuje. Pacienti jsou v ní totiž podle dotazníkového řízení spokojeni. Podobný průzkum se prováděl na pacientech, kteří jsou hospitalizovaní, ale i na těch, kteří docházejí ambulantně.
Pacienti měli za úkol vyjadřovat spokojenost formou odpovědí na dotazy zaměřené na široké spektrum oblastí. Průzkum prováděla nemocnice způsobem, kdy pacienti odpovídali anonymně a vyplněné listinné dotazníky vhazovali do uzavřené schránky.
Pouze v jednom případě překročilo hodnocení průměrnou známku 2, a to v hodnotě 2,3. Bylo tomu tak v dotaze na spokojenost se stravou na gynekologicko-porodnickém oddělení, kde by pacientky uvítaly vhodnější stravu s ohledem na kojení.
Naopak nejlepšího výsledku bylo dosaženo v otázce na spokojenost s chováním a přístupem sester, a to 1,06. Stejně tak výborně dopadl dotaz na spokojenost s chováním a přístupem lékařů, což pacienti ohodnotili známkou 1,12.
"Výsledky průzkumu nám poskytují přínosné informace a jsou pro nás velmi významnou zpětnou vazbou. Odpovědi pacientů přinášejí důležité možnosti a návrhy, na co se zaměřit, aby došlo ke zlepšení a zkvalitnění poskytované zdravotní péče v naší nemocnici. Výsledky nás potěšily, nicméně vždy je prostor ke zlepšení a připomínky, které pacienti měli možnost vznést, nebereme na lehkou váhu a budeme se jimi zabývat," uvedla Ing. Alena Havelková, jednatelka Nemocnice Nymburk s. r. o.
Strava a informace od lékařů mohou být stále lepší
Pacienti a jejich odpovědi týmu nymburské nemocnice jasně naznačily, na čem je třeba stále pracovat. Jedná se tedy hlavně o zlepšení stravy po porodu a podávání teplejšího jídla. Respondentům také chyběla větší informovanost od lékařů - vysvětlení nemoci a léčby ze strany lékaře a informace o následném postupu léčení a kontrolách taktéž ze strany lékaře.
"Názor pacientů je pro nás nesmírně důležitý. Jsme si vědomi, že k ještě relevantnějším údajům by bylo potřeba zapojení více pacientů. Propříště jednáme o spolupráci s Univerzitou Pardubice, která má s podobnými průzkumy spoustu zkušeností. I nepříliš velký vzorek respondentů je však pro nás potěšující, vzhledem k tomu, že se jednalo v drtivé většině o pozitivní hodnocení, což nebývá obvyklé. Většinou mají potřebu se vyjádřit naopak ti, co jsou nepokojení," dodává jednatelka.
Tak doufejme, že jde nymburská nemocnice konečně tím správným směrem a bude chtít především předcházet podobným problémům, které ji srážely v minulém roce. Něco podobného samozřejmě na podobný ústav vrchá hodně špatný stín, který se velmi těžko odstraňuje.