Chudých Čechů bude přibývat, říká poradce premiéra Fialy. Vysvětlil, kdy přijde bod zlomu, a promluvil o nebezpečí slevových akcí

Štěpán Křeček přiznává, že se budeme muset rozloučit s některými službami, které máme rádi
Štěpán Křeček přiznává, že se budeme muset rozloučit s některými službami, které máme rádi
rozhovor

Peníze ztrácí hodnotu, za své výplaty si Češi koupí čím dál tím méně. Přesto stále nakupují ve velkém, obchodníci tak mají pocit, že se "nic neděje". Co se stane, až tato iluze skončí? A proč je ekonomický pokles prospěšný? Nejen o tom jsme si povídali se Štěpánem Křečkem, hlavním ekonomem BHS a poradcem premiéra Petra Fialy.

reklama

Podle dat České statistického úřadu meziročně opět vzrostly ceny výrobků. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula si myslí, že je to do jisté míry uměle vyvolané praktikami obchodníků. Prohlásil to v Otázkách Václava Moravce s tím, že panika se vyvolává například u obilí a ceny se tak šponují nahoru.

„Všichni začali na jaře křičet, že bude málo obilí, že tady umřeme hlady a tak dále. Ve finále zjišťujeme, že obilí máme dostatek, zemědělci zaseli více, takže obilí bude více, než jsme očekávali,“ tvrdil Nekula s tím, že předpokládá, že ceny této komodity začnou klesat. Zatím se ale děje pravý opak, obilí v květnu zdražilo meziročně o 60 procent, jak uvádí ČSÚ.

Podobnou taktiku využívá celá řada obchodníků. Lidé pak nakupují ve velkém, protože se bojí dalšího zdražování. Podle ekonoma Štěpána Křečka to ale nebude trvat věčně.

V posledních měsících roste inflace, produkty zdražují. Projevuje se to na chování spotřebitele?
Změnila se inflační očekávání lidí. To se projevuje například tím, že lidé dál nakupují v obchodech a akceptují vysoké ceny. Obávají se, že budoucnost přinese další zdražování, a tak na nic nečekají. Obchodníci proto mohou mít pocit, že jim zdražování prošlo a mohou dále zdražovat.

Kam až to může dojít?
Do bodu zlomu, kdy lidé již budou mít nakoupeno vše, co plánovali, a přestanou akceptovat vysoké ceny. Tím se zadrhne spotřeba a ekonomika se propadne.

Štěpán Křeček
- je autorem několika odborných publikací, přednáší na VŠE 
- nyní je hlavní ekonom ve společnosti BH Securities a.s.
- zodpovídá za tvorbu makroekonomických a tržních analýz
- je ekonomickým poradcem premiéra Petra Fialy

Dá se vyhnout stagnaci či recesi?
Ne, bude to nepříjemné. Ale v zásadě se jedná o jedinou skutečnou možnost, jak řešit současnou situaci. Samozřejmě také preferuji ekonomický růst, nicméně poklesy mají v ekonomice důležitou roli a čas od času jimi musíme projít, abychom mohli nastartovat další růst. Naše snahy oddalovat ekonomický cyklus nás stejně nakonec dřív či později doběhnou.

Poroste počet Čechů, kteří se propadnou do chudoby?
Bohužel ano. Těm samozřejmě musíme pomoci přečkat tuto tragickou situaci. Na druhou stranu se musíme vyvarovat plošných opatření, která pomáhají jen krátkodobě a z dlouhodobějšího pohledu dál roztáčí inflační spirálu. Plošná opatření neřeší situaci, jen oddalují bolestivé dopady do budoucna. Navíc vedou k obřímu nárůstu dluhu, který se začíná úročit stále vyššími úrokovými sazbami.

Proč stále existují dvojí ceny, proč za jsou identické výrobky v Česku dražší než v zahraničí?
Ano, tyto případy opravdu existují. Roli v tom může hrát odlišná daňová politika v různých zemích i velikost jednotlivých trhů a síla konkurence, která na nich působí.

Jak by na to měl reagoval spotřebitel?
V první řadě by se neměl nechat opít rohlíkem a předražené produkty by zkrátka neměl kupovat. To by prodejce donutilo ke snížení cen. Rovněž bychom si měli dávat pozor na akční nabídky, které mnohdy nejsou úplně akční.

Takže sleva nerovná se vždy nižší výdaje?
Bohužel dochází k případům, kdy je uměle vyhnána cena vzhůru, aby následně mohla být vytvořena ohromující akce. Cena v akci přesto nemusí být příliš výhodná. Zákazníci by proto měli poměřovat koncové ceny v jednotlivých obchodech a nápisem akce by se neměli nechat příliš ovlivňovat.

Ideální stav tedy je, aby spotřebitel srovnával ceny ve více obchodech. Přesto, vyplatí se vůbec nejrůznější slevové akce?
Určitě ano. U trvanlivých potravin platí, že je výhodné je nakupovat v opravdových akcích ve větším množství do zásoby. U rychle se kazícího zboží bychom zas měli nakupovat pouze potřebné množství, tak abychom předešli plýtvání a potraviny nemuseli zbytečně vyhazovat.

KAM DÁL: Lidé si vůbec nedokáží představit, co se na ně žene. Vláda vysílá signály a životní úroveň klesá.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/chudych-cechu-bude-pribyvat-rika-poradce-premiera-fialy-vysvetlil-kdy-prijde-bod-zlomu-a-promluvil-o-nebezpeci-slevovych-akci-69929
reklama
#rozhovor
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.