Co bude se Slovanskou epopejí? Praha má zatím smůlu, dílo jí nepatří
Nejvyšší soud vrátil k novému projednání spor o Slovanskou epopej. Důvodem je to, že soudy nedostatečně odůvodnily verdikty, kterými dílo přiznaly Praze. K NS se obrátil s dovoláním John Mucha, který se jako příbuzný autora Alfonse Muchy soudí s městem. Tvrdí, že metropole se vlastníkem cyklu obrazů nikdy nestala, protože nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovala pro plátna samostatné výstavní prostory.
Nejvyšší soud o dovolání rozhodl 9. května. Obvodní soud pro Prahu 1 pak účastníkům řízení rozhodnutí doručil. Podle Felixe jde o 20 stran komplikovaného právního textu. "Není tam vysloveno, že by bylo rozhodnuto nesprávně. Oba rozsudky byly zrušeny a věc se vrátila k novému řízení kvůli odůvodnění rozsudků," uvedl advokát Roman Felix, který ve sporu zastupuje hlavní město. Podle něj musejí soudy v novém řízení lépe vysvětlit, proč dospěly k závěru, k jakému dospěly.
Kde je tedy pravda?
Původním majitelem děl byl podle zrušených rozsudků pražských soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.
Odvolací senát ve zrušeném rozsudku připustil, že podmínka o vybudování výstavních prostor existuje. Když malíř na sklonku života rekapituloval situaci ohledně epopeje, musel být podle soudu jistě raněn tím, že Praha slíbenou výstavní síň nevybudovala. Na vlastnictví to ale nic nemění.
John Mucha zdůvodňoval podání žaloby tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala předloni v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny.