Cyklostezky ve Středočeském kraji: Kde vzniknou nové a kolik se do nich investuje?
Desítky milionů korun do nových kilometrů, větší bezpečnost i kvalita. Je to jen cyklistův sen, nebo je nějaká naděje, že se středočeské cyklostezky dočkají modernizace? Možná se budete divit, zase až taková tragédie to není ani dnes. Navíc to vypadá, že bude ještě lépe.
Venku to konečně vypadá jako jaro, takže je správný čas vyndat kola z garáží a vyrazit ven. Jenže kam? Cyklostezky obecně mají pověst ne zrovna kvalitních a hlavně ukrutně krátkých. Ty ve středu Čech nejsou výjimkou. Ano, najdou se tratě, které jsou vyloženě odfláklé, vedou odnikud nikam a jízda na nich je jen na vlastní nebezpečí.
Máme druhou nejdelší síť
V porovnání s republikou na tom však nejsme zdaleka nejhůř, právě naopak. Středočeské cyklostezky totiž hned po jižních Čechách disponují nejrozšířenější sítí. Konkrétně je to zhruba čtyři tisíce kilometrů, což je pořádná porce. Navíc to vypadá, že díky investicím z kraje a jednotlivých obcí v řádech desítek milionů se tratě ještě prodlouží a hlavně vylepší.
Samotný kraj v roce 2017 do cyklostezek "napumpuje" přesně jedenapadesát milionů korun, což je o osmnáct milionů víc než loni. Hotový by měl být i plán rozvoje cyklistiky až do roku 2023. "Dá se předpokládat, že prioritou budou stavby cyklostezek na páteřních cyklotrasách, hlavních cyklistických koridorech v území, aby byly bezpečné a celistvé. Počet cyklostezek by se měl také dále zvyšovat," shrnul mluvčí Středočeského kraje Pavel Lochař.
Snaží se i obce
Veškerá cyklistická infrastruktura však není jen na kraji. Své kilometry budují i města a obce. Starostové Zákolan a Otvovic už mají vymyšlené cyklo propojení s Kralupy nad Vltavou. V historicky krátké době se pak plánují i další kilometry podél Vltavy směrem na Veltrusy. V Buštěhradě zase chystají stezku spojení s Lidicemi. Ta by měla být jak pro cyklisty, tak pro pěší.
Rakovníku se podařilo získat evropské dotace na páteřní trasu, Mladá Boleslav sice bude investovat ze svého, ale ani tam se nebude troškařit. Ostatně jako už téměř každý rok. Dlouhodobě se buduje cesta do Debře a přes Klenici do Řepova, jako novinka se připravuje tah na Bělou pod Bezdězem.
Samostatnou kapitolou je pak Praha. Kdo by si myslel, že v hlavním městě se na kole jezdit prakticky nedá a je nutné vyjet mimo hlavní město, tak by se spletl. Magistrát má letos připravenou inevestici pětadvaceti milionů do nových kilometrů a dalších pětašedesát na plány a projekty. Vzniknout by měla například cyklotrasa od Kozinovy ulice k Botiči v Praze 15, dál se odtud může jet třeba k Hostivařské přehradě. Nová má být trať z Běchovic do Horních Počernic a spojení Cholupic s Dolními Břežany.
A co hlavní město?
Možná ještě důležitější než kdekoli jinde je v Praze bezpečnost. Opravovat se tak bude značení na jedné z nejfekventovanějších cyklostezek A2, která vede po pravém břehu Vltavy přes centrum až na sever metropole, rekonstrukcí projdou i celoevropské trasy. Dále se má instalovat na čtyři stovky stojanů, hlavně u MHD. Spuštěna byla i mobilní aplikace, která zhruba patnácti kilometry přesahuje i na území Středočeského kraje.
Pro přepravu kol se dá využít metro s tím, že cyklisté už nemusí stát v posledním vagonu, jak bývalo zvykem. Nastoupit totiž mohou do kteréhokoli vozu označeného zelenou samolepkou. Lidé mohou využít i autobusy, na lince do Suchdola jezdí číslo 147 jako cyklobus. S tramvajemi je to složitější, tam se cyklista dostane jen do několika vybraných. Může ovšem využít také příměstských vlaků.