Další megalomanský projekt: Praha chce stavět železnice aneb slibem nezarmoutíš
Ambice jsou krásná věc, pokud se ovšem alespoň částečně realizují. Hlavní město plánuje propojení železnice v metropoli, což by znamenalo nejen zajištění větší kapacity, ale také mnohem pohodlnější cestování. Jenomže od této myšlenky k realitě je hodně dlouhá štreka a je otázka, zda se vůbec někdy uskuteční.
Středočeši i Pražané už si zvykli na spoustu megalomanských plánů, které jsou jim s železnou pravidelností servírovány. Ať už je to nová trasa metra, propojení hlavního města a Kladna "rychlodráhou" nebo třeba tramvaje až kamsi za hranice metropole. Tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho.
Je to vůbe reálné?
Těžko říct, jestli se alespoň část z toho někdy dočká života. Například při pohledu na debaty a nesmyslné tahanice kolem Městského okruhu je člověk už logicky hodně skeptický. Poslední zasedání rady hlavního města opět ukázalo, že domluvit se byť jen v koalici je prakticky neřešitelný problém.
Magistrát není schopen dokončit stavbu, která je pro Prahu zásadní, místo toho zadává další a další studie na něco jiného. Pravdou sice je, že takzvaný projekt Nové spojení 2 byl zpracován už v roce 2007. Od té doby však uplynulo hodně vody a je tedy jasné, že bude muset být přepracován. A pokud by se vůbec někdy mělo začít stavět, muselo by dojít ke změně územního plánu. To znamená minimálně tři roky v případě, že zastupitelé na změny kývnou.
Jediné, co je tak nějak jisté, je fakt, že výstavbu by měla na starosti Správa železniční a dopravní cesty. Počítá se s novými tunely i podzemní zastávkou mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Celkem by vzniklo 12,5 kilometru nových tratí, z toho 9,7 kilometru pod zemí. "Díky projektu by došlo k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky. To znamená, že by nekončily v centru, ale projely jím," vysvětluje náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Předvolební tah?
Nová stanice Opera by pak lidem zjednodušila přestup z příměstských vlaků na dálkové spoje, zlepšit by tím mělo dojíždění do Prahy z okolí metropole. "Budou volby, ne? Tak zase přicházejí z nějakou hovadinou. Lépe řečeno s věcí, která by sice pomohla, ale nikdy se dělat nebude. Mohou tedy slibovat a plánovat, jak je libo. Chytat politické body je tak snadné," má jasno Kateřina Havlíková, která prakticky denně dojíždí do centra hlavního města z Prahy-východ.
Na papíře vše vypadá opravdu moc hezky. Dva nové tunely by měly začínat u Florence a vedly by až ke zmíněné zastávce Opera. Tam by se rozdělily a zatímco jeden by pokračoval přes stanici Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, druhý by šel přes zastávku Náměstí Bratří Synků do stanice v Edenu.
Cokoli pomůže, je fajn
Pravdou je, že pražské železnice melou z posledního a jejich kapacita přestává stačit. Takže cokoli by pomohlo, je vítáno všemi deseti. Ovšem je to běh na dlouhou trať a Praha akutně potřebuje i okamžité řešení. Na druhou stranu, proč neuvažovat do budoucna?
"Reálné to rozhodně je, už je to základním způsobem prověřené, že se tam ty tunely a stanice vejdou. V průběhu pořizování změny územního plánu může souběžně běžet příprava dokumentace a schvalovací proces EIA. Kdyby měla Praha na téhle stavbě takový zájem jako na dokončení Městského okruhu a tlačila jej i nadále stejně intenzivně, tak se může kopnout do osmi let," tvrdí expert na dopravu Vratislav Filer ze sdružení Auto*Mat. Tak uvidíme...