Desetiletí slibovaný obchvat Příbrami: Ještě ani nejsou vykoupené pozemky
Příbramské silnice jsou stále více zasekané auty. Kdo se dříve při cestě přes Příbram do Prahy už dopředu hroutil z kolon v hlavním městě, ten si nyní jízdu v koloně může trénovat už v Příbrami. Dočkají se řidiči konečně desetiletí slibovaného jihovýchodního obchvatu Příbrami? Kdy se začne stavět?
Už vloni Ředitelství silnic a dálnic slibovalo, že do konce roku mají být připraveny prováděcí pokyny pro zhodnocení ekonomické efektivnosti stavby. V úseku mezi Brodem a Bohutínem, který je považován za prioritní, by se mělo stavět v roce 2020. Stavba potrvá tři roky.
Stavba uleví od tisícovek aut
Obchvat by uvítali nejen Příbramáci, ale i lidé z regionu, kudy jezdí jedno auto za druhým. Silnice ničí těžké kamiony a jít pěšky po krajnici je v tom provozu doslova o život. "Denně jezdím na Dobříš do zaměstnání z Rožmitálu. Kde jsou ty časy, kdy jsem byl v Příbrami do deseti minut. Dneska je to jedno auto za druhým, mezi tím mraky kamionů a nejde je předjet, protože proti vám jezdí další kolony. Proto bych obchvat uvítal, aby se provoz alespoň zklidnil v Příbrami. Poslední dobou je to tam ráno a odpoledne tragické," sdělil své pocity řidič Pavel Svoboda.
Silniční doprava v Příbrami:
Asi 5 km východně od města se kříží dvě národní komunikace – silnice č. 18 (z Rožmitálu pod Třemšínem do Olbramovic) a Dálnice D4, vedoucí do Prahy. V opačném jižním směru pokračuje jako silnice I/4 (v současnosti se přestavuje na dálnici) do Strakonic a Vimperk a v Německu je spojena se silnicí č. 2 přes Pasov do Mnichova.Desetiletí planovaná stavba má podle propočtů ulevit Příbrami denně o zhruba 6 tisíc aut a přibližně 500 nákladních aut z úseku mezi Brodem a Bohutínem. Kvůli obslužnosti obcí jsou navrženy 3 křižovatky. Jde konkrétně o křížení silnice v Bohutíně do Vysoké u Příbrami, v Narysově a u Brodu má být nový kruhový objezd v místě napojení na silnici I/66 ve směru na Milín a silnici I/4.
Obyvatelé se obávají zvýšení provozu
V Příbrami se minulý týden konalo veřejné setkání obyvatel svolané osadním výborem a Sdružením občanů a přátel Zdaboře. I tam se řešil jihovýchodní obchvat, protože si obyvatelé této městské části stěžovali přítomnému starostovi Příbrami Jindřichu Vařekovi na to, že odmítají současnou podobu obchvatu.
Obávají se, že v nové zástavbě na Zdaboři se pro ně zhorší doprava na úkor odlehčení zátěže v centru okresního města a části Březových Hor. Starosta slíbil, že svolá veřejnou diskuzi s odborníky. Na druhé straně upozornil na to, že plán obchvatu trval deset let a pokud ho město odmítne, odloží se zahájení stavby kvůli úpravám klidně o dalších deset let.
Bude se stavět, nebo ne?
A v jakém stadiu je skutečně stavba jihovýchodního obchvatu? Na to jsme se zeptali Ředitelství silnic a dálnic. "Tato část obchvatu je ve stadiu projekčních prací dokumentace pro územní rozhodnutí a před podáním žádosti o územní rozhodnutí. Stavba je schválená jako veřejně prospěšná. Je zpracovaný dopravní model a na jeho základě se celé oblasti Příbrami a okolních obcí celkově ulehčí," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Na otázku, jestli se skutečně začne stavět v roce 2020, jak se už delší dobu prezentuje, odpovídá: "To záleží na výkupech pozemků. V současné době nemáme vykoupeny žádné pozemky."