Doběhnout spoj? Nemožné, všechny zastávky pražské MHD mohou být na znamení
V pražské MHD by mohly být všechny autobusové zastávky na znamení. Změna by přinesla finanční úspory, zrychlení dopravy nebo zvýšení počtu spojů. Rovněž by se snížil hluk a emise z rozjíždějících se autobusů. Nevýhodou by naopak bylo, že by lidé nemohli dobíhat spoje a nemohli by stát v neprůhledném přístřešku.
Možné změny jsou zahrnuty v dokumentu, který vypracovala organizace Ropid, jež plánuje pražskou MHD. Od kdy by mohla změna platit, není jasné. V Praze je 2 342 zastávek, z nichž je 1 384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají.
Úspora několika milionů
Zavedení všech zastávek na znamení by přineslo roční úsporu až pět milionů korun. Každé zastavení a rozjezd autobusu vyjde podle materiálu na jednu korunu. Zároveň by znamenalo možnost zvýšení počtu spojů. Řidiči by u prázdné zastávky nezastavovali, a spoje by tak zrychlily. Se stejným počtem vozů a řidičů by se zvýšil rozsah provozu.
Problém by neměla změna způsobit přímo v autobusech. Tlačítky stop je vybavena v okolí dveří či plošin pro matky s kočárky a vozíčkáře naprostá většina z nich. Pro výstup by stačilo včas stisknout tlačítko a v případě nástupu pouze stát viditelně na zastávce.
Nepřehledné a matoucí
Právě způsob nástupu a výstupu by ale mohl být problém. Jakmile by stál cestující v neprůhledném přístřešku a řidič jej neviděl, nezastavil by a zastávkou projel. Podobné by to bylo s dobíháním autobusu. Stejně tak by mohl být problém pro seniory či matky s kočárky stisknout včas tlačítko ve starším voze, kde jich je nižší počet.
Kdy a zda budou všechny zastávky na znamení, Ropid ani vedení města nerozhodly. Podle dokumentu by bylo možné stihnout termín 1. července letošního roku, avšak příprava by se musela výrazně zrychlit. "Termín 1. červenec 2020 představuje v přípravě větší volnost," píše se v materiálu.
Zavedení projednal a podpořil magistrátní výbor pro dopravu. Na jednání dopravního výboru náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že projekt podporuje a předloží k projednání pražským radním. Změnu podpořil také dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. DPP podle něj na zastávky na znamení neregistruje žádné stížnosti cestujících. "Pro nás to má jen pozitiva a v Evropě to funguje. Naši řidiči mají pokyn ve velkých dopravních uzlech automaticky zastavovat. Není důvod, proč by to nemohlo fungovat."