Dočká se Mělník obchvatu? Další etapa se začne stavět za dva roky
V Mělníku se pracuje na další etapě obchvatu města. Podle plánu by v roce 2017 měly proběhnout výkupy pozemků, aby se mohlo o rok později začít stavět. Povede se to?
První etapa okruhu je dokončená, teď pracují na druhé. Dosavadním největším problémem byla doprava a nejrůznější její omezení. Obchvat má zjednodušit průjezd v úsecích, ve kterých musí řidiči projíždět například zúženými místy či nepřehlednými křižovatkami. Trasou mají nově projet i nadměrné náklady, které pojedou do mělnického přístavu. Znamenalo by to tak oddech pro obyvatele, které obtěžuje hluk a emise. Přibudou odbočovací pruhy, současné pruhy vozovky se rozšíří a celkově dojde ke zrychlení dopravy.
Aby mohla proběhnout druhá etapa, je potřeba vykoupit patřičné pozemky, které leží na trase. „Vykoupené pozemky budou majetkem státu, město samozřejmě pomůže v případě, kdy to bude možné, jinak se jedná o záležitost silnic a dálnic,“ říká první mělnický místostarosta Milan Schweigstill.
V současné době mají Mělničtí za sebou první etapu výstavby obřího obchvatu, ten je vzhledem ke zdejší dopravní situaci velmi nutný. „Zatím je za námi první etapa ze čtyř, ta propojila ulici Pražskou a Mladoboleslavskou, jsou zakončené kruhovými objezdy. Druhá etapa bude stavět na druhém konci města, řeší nejhorší dopravní oblast u nás, a to v místech Malého Spořilova, tady je potřeba kruhový obchvat. Trojka a čtyřka jsou zatím trochu hudba budoucnosti,“ pokračuje Schweigstill.
Podle vyjádření města je taková zátěž vždy problematická, obvzlášť v případě, jedná-li se o výkup pozemků. Město však vyjde Ředitelství silnic a dálnic maximálně vstříc. Dopravní situace na Mělníku byla velmi katastrofická. Nyní má zprovoznění první etapy velký význam, jedná se o státní silnice, kde se doteď jezdilo po jednosměrné komunikaci v bytové zástavbě. Propojení těchto dvou ulic bylo nezbytně nutné.
Kdo je proti?
V Mělníku existuje občanské sdružení, které je významně proti výstavbě. Jmenuje se Okolo Mělníka a dosavadní trasu striktně odmítá. Požaduje komplexnější řešení dopravní situace ve městě. Zastupitele sdružení oslovilo dopisem a všichni se dokonce sešli. Každopádně nedošli k žádnému kloudnému výsledku. Sdružení zastupitele chtělo přemluvit, aby doporučenou variantu neschválili. To se nepodařilo. Celé tohle dění proběhlo bezmála před 10 lety.
Ovšem již v 70. letech existovaly studie, které jsou shodné s těmi současnými. Tenkrát byla dopravní situace ale naprosto rozdílná. Například mezi sídlištěm a čtvrtí Rousovice vedla jen pole. Jednalo se tedy o situaci, kdy rozhodně nebyl provoz ani podobný tomu současnému. Dodnes tedy není jasné, zda jde o obchvat, či jen průtah.
Ředitelství silnic a dálnic nám do vydání článku neodpovědělo, přestože se jedná o jeho stavbu.