Doprava v Berouně kolabuje, jindy nepotkáte skoro ani auto
Stalo se z toho velké téma. Kolaps dopravy v Berouně kvůli stavebním pracím na dálnici D5 a uzavření nájezdů na Plzeň rozhodně není sci-fi. Je to reálný problém, který město oprávněně trápí. Na druhou stranu rozhodně nejde o čtyřiadvacet hodin trvající stav.
Začněme tou dobrou zprávou. Jedna uzavírka má končit už v pátek 22. července a vše se tak alespoň částečně vrátí do starých kolejí. Uzavřen tedy zůstane jen nájezd na Prahu z centra, a to do 31. července. Všichni se uklidní, hlavy vychladnou a možná pak bude ten správný čas vše vyhodnotit.
Zejména to, jestli šlo stavební práce řešit jinak, například uzavřením kratších úseků a prácemi na několik etap. "My jako město to bohužel neovlivníme. Stavební povolení na práce na dálnici D5 vydává Ministerstvo dopravy, nám jen ŘSD oznámí doby uzávěrky, pokud se týkají města. Když jen vyměňují například svodidla a podobně, tak nám ani nic nemusí říkat," vysvětloval vedoucí odboru dopravy a správních agend Miroslav Jerling.
Jisté je, že občané Berouna neměli z uzavírek žádnou radost. Není se čemu divit, město opravdu část každého dne čelilo obrovské mase aut. Otázka je, opravdu se to nedalo vydržet a bylo třeba stížností a velkých politických prohlášení? My jsme se byli ve městě podívat dnes dopoledne. Nesetkali jsme se s žádným větším provozem, Beroun byl průjezdný během několika minut, jak dokládáme na fotkách. Ani na jednom pruhu dálnici se nedělo nic výjimečného, auta jezdila plynule. Největší "zácpou" tak byly čtyři vozy stojící na semaforu.
Na druhou stranu nijak nesnižujeme fakt, že opravdu dochází k problémům. Důkazem jsou také snímky, které nám zaslal právě Miroslav Jerling. Situace je podle něj denně kritická. "Na dálnici ve směru na Plzeň jen jeden jízdní pruh. Před zúžením se naplní dálnice až do sjezdu v Loděnicích a nejen řidiči z Berouna, ale i všichni další jedoucí na Plzeň sjíždějí z dálnice a zahltí průjezd městem."
Někteří prý už z Prahy jedou směrem na Unhošť a přijíždějí do Berouna ze směru od Kladna Lidickou ulicí nebo volí zkratky místními polními cestami. "Výsledek je stále stejný. Obrovské kolony vozidel, neboť město má jen jediný most, kterým se dá projet centrum. Vozidla stojí před první křižovatkou před mostem ze všech stran. Až v centru města se proud vozidel trochu rozmělní, neboť zde zase začínají odbočovat do jiných směrů," popisuje realitu každého všedního dne Jerling.
Je zřejmé, že jde o situaci, na kterou v Berouně nebyli zvyklí, a naštěstí pro všechny strany vše brzy skončí. Je otázka, zda se někde stala chyba, například v plánování. Na druhou stranu, kdo má zkušenosti s pražskou magistrálou, Jižní spojkou a dalšími komunikacemi v hlavním městě, pláč kvůli několika týdnům nepohodlí mu přijde jako úplný nesmysl. A jak vidí dopravní kolaps ve Středočeském kraji kandidáti na hejtmana?