Jak vypadá příprava na komunální volby? Vzduchem létají desítky milionů i velkohubé sliby
Politické strany v Praze se zaměřily v předvolební kampani zejména na téma dostupného bydlení, dopravy a MHD, hospodaření magistrátu a investice. Do kampaně plánuje většina investovat několik milionů korun.
Kromě plakátů na sloupech nebo billboardů sází na tzv. kontaktní kampaň, kdy se stánky v ulicích oslovují voliče, zaměřují se i na internet a sociální sítě a ANO lidi láká prostřednictvím sousedských hostin. Strany rovněž tisknou své noviny či letáky. Magistrát zaregistroval k volbám do zastupitelstva Prahy 29 kandidátních listin. Volby budou na začátku října.
Nejvyšší částku ze všech chce za kampaň utratit ANO, a to 20 milionů korun. Slibuje investice do stavby metra D a části vnitřního okruhu nazývaného Vlasta, chce ulehčit dopravě na magistrále a v centru. "Investujeme do dostupného bydlení. Do roku 2030 v Praze vznikne 140 000 nových bytů," uvedl lídr ANO Petr Stuchlík. V Praze chce hnutí pořádat tzv. sousedské večeře, kterých se zúčastní kandidáti ANO. Na nich se bude podávat mimo jiné guláš a pivo.
Spojené síly pro Prahu
Pražská TOP 09 kandiduje společně se STAN a KDU-ČSL pod názvem Spojené síly pro Prahu a v kampani se zaměřuje na dopravu, nedostatek bytů, stagnující rozvoj města a netransparentní hospodaření radnice a městských firem. Jako slogan si vybrala "Profesionální správa města. Konečně!" "Klademe ale důraz na kontaktní kampaň, občané Prahy nás v září potkají v ulicích, chceme slyšet jejich názory," vysvětlila mluvčí Karolína Pelikánová. Kampaň TOP 09 by neměla stát víc než 15 milionů.
Křesťanští demokraté utratí v metropoli za volby tři miliony korun. "To je včetně peněz pro obvodní organizace," tvrdil předseda pražské KDU-ČSL Jan Wolf. STAN podle svého pražského předsedy Petra Hlubučka vydá na volby pět milionů korun.
Praha Sobě a ODS
Sdružení Praha Sobě (PS) poslance a starosty Prahy 7 Jana Čižinského chce do kampaně investovat šest milionů. Čižinský ČTK řekl, že čtyři miliony již sdružení má a stále oslovuje dárce. PS nabízí voličům, že zrychlí stavební řízení, zlepší dopravní situaci i fungování magistrátu a vyřeší problémy při správě majetku. Chce také modernizovat MHD. PS nebude používat billboardy, pouze v ulicích vylepuje plakáty a zaměřit se chce na kontaktní kampaň a sociální sítě.
Doprava a parkování je předvolebním tématem pražské ODS. Voličům slibuje investice do dopravy, sociálních služeb a rozvoje bydlení a výstavbu domů pro seniory. Také chce změnit povolování staveb a řešit digitalizaci Prahy. Financování kampaně má rozděleno podle jednotlivých městských obvodů. Každý z nich má podle mluvčí pražské ODS Lenky Mottlové svůj rozpočet. Celková suma, kterou občanští demokraté do kampaně vloží, bude prý známa až po celkovém vyúčtování.
ČSSD, komunisté a Piráti
ČSSD se zaměřila na životní náklady Pražanů. "Ústředním motivem kampaně je zlevnění života Pražanům, jelikož život v Praze se stal finančně neúnosným pro značnou část obyvatel," uvedl mluvčí pražské ČSSD Lukáš Henzl. Heslem ČSSD je "Zlevníme život všem Pražákům. Jasně!" Socialisté chtějí MHD zdarma, 2 000 dostupných bytů každý rok nebo 2 500 Kč pro každé dítě na lyžařský výcvik a školu v přírodě. V kampani využijí billboardy, reklamu v MHD i kontaktní kampaň. Na větších setkáních s občany chce dětský koutek, občerstvení a živou hudbou. "Rozpočet kampaně se pohybuje v nižších jednotkách milionů korun," uvedl Henzl.
Komunisté plánují utratit za kampaň asi dva miliony korun. Jejich tématy jsou bydlení, doprava, hospodaření s majetkem nebo rozvoj města. "Vadí nám předražené bydlení, zasekaná Praha, rozprodávání majetku města, neprůhledné zakázky a trafiky pro kamarády ve vedení městských firem, zpackaný návrh metropolitního plánu," uvedla Marta Semelová, která vede kandidátku. Také komunisté chtějí hlavně chodit do ulic za voliči.
Piráti se v kampani zaměřují na chod magistrátu a zveřejňování informací či digitalizaci metropole v podobě například mobilního signálu v metru nebo zlepšení on-line informace z MHD. Také slibují vysadit milion stromů a zrychlit výstavbu bytů. V komunikaci s voliči spoléhají zejména na setkávání s nimi a na internetovou komunikaci. Využívají rovněž plakáty umístěné na sloupech veřejného osvětlení. Utratit chtějí asi čtyři miliony korun.
Zelení a SPD
Pražští Zelení se v kampani zaměřují na dostupné bydlení, dopravu a boj s klimatickými změnami. Voliče chtějí oslovit kontaktní kampaní, při které budou rozdávat volební noviny, tužky nebo nalepovací tetování pro děti. Na venkovních plakátech strana ustoupila od fotografií kandidátů a zaměřuje se na programová hesla. Rozpočet mají Zelení nastaven na dva miliony. "Nebudeme uplácet voliče guláši, buřty nebo pomeranči," řekl lídr kandidátky Ondřej Mirovský.
Hnutí SPD-Tomio Okamura chce do kampaně vložit několik milionů, přesné náklady nyní vyčísleny nemá. Voliče chce oslovit zejména v ulicích, rozmístilo také billboardy a rozdává noviny. V kampani vsadilo na slovo "Zajistíme" a chce se zaměřit na bezpečnost v Praze, dostavbu dopravní infrastruktury, jako je silniční okruh a metro D, a podpořit chce zlepšení služeb pro tělesně postižené. Pro děti chce SPD zubní pohotovosti a zvýšit počet míst v mateřských školkách.