JCDecaux hovoří o možné korupci na magistrátě. Válka o reklamu v přístřešcích MHD
Největší světová společnost zaměřená na venkovní reklamu JCDecaux se dostala do sporu s českou jedničkou v oboru, firmou BigBoard. JCDecaux odeslala pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) otevřený dopis, ve kterém mluví o podezření z korupce. Je ale něco takové vůbec možné?
Úřad podle firmy cíleně připravuje podmínky pro to, aby firma BigBoard mohla od roku 2021 převzít reklamu na přístřešcích MHD. Podle zástupců BigBoardu jde o lživá obvinění a podá kvůli nim trestní oznámení. Magistrát uvedl, že jde o mediální kampaň JCDecaux kvůli končící smlouvě.
Situace se týká nedávného rozhodnutí radních, že po roce 2021 neprodlouží smlouvu s firmou JCDecaux na provoz přístřešků MHD a dalších reklamních ploch. Vedení města zároveň rozhodlo, že i po ukončení smlouvy bude přístřešky provozovat a vlastnit soukromá firma, která bude městu platit nájem a půjdou jí příjmy z reklamy. Má vzejít z koncesního řízení, které chce magistrát vypsat co nejdříve.
Auto za odměnu?
Podle zástupců JCDecaux je rozhodnutí podezřelé ve světle zjištění, se kterým přišel deník Právo. Podle toho bývalý magistrátní úředník Ivo Mates, který je uveden jako zpracovatel tisku ohledně přístřešků, používal několik let vůz Volvo patřící firmám kolem skupiny BigBoard. V komisi, která další postup připravila, podle firmy navíc sedí Stanislav Lazar, někdejší výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Ten podle zástupců JCDecaux vznikl pod taktovkou BigBoardu a hájí jeho zájmy.
Zástupci firmy BigBoard nařčení ostře odmítli a označili je za nepravdivá. Mluvčí firmy Pavlína Stránská uvedla, že Volvo, kterým úředník jezdil, přestalo být v majetku firmy dávno před tím, než v něm byl vyfocen. Společnost za dobu své existence prodala stovky aut a nemůže být odpovědná za to, kdo je jejich majitelem, dodala mluvčí.
Létají trestní oznámení
Lazar byl podle Stránské i prezidentem Asociace venkovní reklamy, jejíž největším členem byla JCDecaux. "Nyní je pan Stanislav Lazar členem dozorčí rady společnosti Rencar Praha, která je dcerou JCDecaux," uvedla. Dodala, že po konzultacích s právníky BigBoard podá na ředitele JCDecaux Pavla Slabého trestní oznámení.
JCDecaux nyní v Praze vlastní a provozuje zhruba 900 přístřešků na zastávkách MHD, z toho 300 z nich je bez reklamní plochy. Další má dopravní podnik. Nová firma by je měla podle schválené varianty postupu od roku 2021 vlastnit všechny, celkem jich má být 2 230. Počítá se s tím, že 585 reklamních ploch by bylo vyhrazeno pro potřeby magistrátu. Konkrétní podmínky spolupráce vzejdou z koncesního řízení.
JCDecaux kromě přístřešků v Praze provozuje 344 tzv. city light vitrín, tedy osvětlených reklamních ploch, 148 velkoformátových vitrín, 1 288 metrů reklamního zábradlí a 68 informačních sloupů. Současné vedení města v čele s primátorkou Krnáčovou smlouvu v minulosti chtělo předčasně vypovědět, protože je podle něj nevýhodná. Na základě právní analýzy se však nakonec rozhodlo počkat, až smlouva vyprší.