Jedni jezdí pohodlně do práce, druzí za to trpí!
Mělnicko má nejpropracovanější a nejlepší integraci do PIDu ve Středočeském kraji, ale za jakou cenu?
Mělnicko pokročilo nejdále ze všech regionů Středočeského kraje v začleňování do systému Pražské integrované dopravy. Přínosem pro občany je především lepší provázanost vlakové, autobusové a městské hromadné dopravy v pražském uzlu a okolí, taktové jízdní řády a především finanční úspory vyplývající z tarifu PID.
Mělnicko je zase o krůček dál k celkové dopravní integraci. Přibudou spoje, zjednoduší se jízda. Jednání, která s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID) vede Mělník již šestým rokem, rozhodně nekončí. Právě v těchto dnech hostí Mělník další kola jednání o integraci.
Jaké novinky lze tedy očekávat? Další lokalitou navrženou k integraci je trojúhelník Mělník – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem. Proběhla jednání se starosty dotčených obcí a na základě jejich požadavků budou korigovány trasy vedení linek a následně jízdní řády. Jde o unikátní dohodu na pomezí Středočeského a Ústeckého kraje, kde bylo třeba sladit podmínky platné v dopravě v těchto regionech (3 různí objednatelé dopravy a 5 různých dopravců).
Výsledkem dohody je to, že se v rámci dvou systémů – Pražská integrovaná doprava ( PID) a Doprava Ústeckého kraje ( DUK) - budou navzájem uznávat papírové jízdenky. V rámci Mělnicka vznikne přímá linka Mělník – Roudnice nad Labem s jízdním řádem: přímá linka Mělník – Horní Počáply s přípojem na Štětí a Roudnici nad Labem a přímá linka Mělník – Horní Beřkovice. Systém začne fungovat začátkem roku 2017 a o všech změnách by mělo město Mělník informovat na svém webu.
Co se ještě změní?
Další uvažovanou změnou je integrace linky Praha – Česká Lípa, která má velký význam pro obce severozápadní části okresu, ale navíc vhodně doplňuje rychlíkové spoje v relaci Mělník – Praha.
Problémem, se kterým se pracuje, je značná vytíženost některých víkendových spojů linky 369 do Prahy. Proto se nyní propočítávají náklady na zkrácení taktu v nejvytíženějším období ze 60 na 30 minut.
Navíc od prosince tohoto roku začnou o víkendech jezdit v dvouhodinovém taktu přímé vlaky Mělník – Všetaty – Neratovice – Praha (také zahrnuté do tarifu PID). Tyto vlaky navíc řeší i absenci přímého spojení Mělník – Neratovice o víkendech. Na radnici si uvědomují, že pro Mělník, který je tradičním autobusovým městem, se jedná o nestandardní řešení. Doba jízdy do Neratovic je 18 minut a hodinová cesta do Prahy může být zase vyvážena tím, že si místní dojedou pohodlně až do centra na Hlavní nádraží. Vše má jednoduše svá pro i proti.
Integrace Mělnicka se nelíbí obyvatelům Prahy 8. Většina těchto autobusů končí trochu nešťastně na zastávce Ládví. Prostor autobusového nádraží tady chybí a autobusy tak stojí všelijak postrkané po sídlišti. Místním vadí zvýšení emisí, hluku i nebezpečí úrazů. V Ládví totiž končí doslova jeden autobus za druhým, a tak panuje obava z toho, aby někdo nešťastnou náhodou neskončil pod koly vozidel. Jednoduše, pravděpodobnost takového úrazu se zvedá s přibývajícími autobusy.
Ládví není autobusák
Vznikla zde i inciativa „Ládví není autobusák“, která integraci odmítá. I přes podpisy na peticích se zatím nic nemění a autobusů spíše přibývá. Ačkoli náměstek Adriany Krnáčové a radní pro dopravu Petr Dolínek prohlásil, že by odhlehčení Ládví pomohla tramvajová doprava do Zdib a Líbeznic. Jednalo se opět jen o plané řeči. Takový projekt není v současné době realizovatelný. Dokonce na jednom veřejném projednávání prohlásil, že by se v Ládví mohla omezit doprava natolik, že by přestaly jezdit autobusy do Bohnic. Což, stejně jako tramvaje, není reálné.
Proč autobusy primárně nekončí v Letňanech, nikdo neví. Zde je opravdické autobusové nádraží i dostatek prostoru, na který by se autobusy vešly. Bohužel, nápady a vize, které s tímto tématem přicházejí, zůstávají přehlíženy. To, co jedněm pomáhá a zajístí dopravu do práce, druhé obtěžuje a kazí životní prostředí. Na patovou situaci v současné době není lék, a tak autobusy z Mělnicka budou ještě chvíli končit v Ládví.
Na druhou stranu je nutno přiznat, že se díky nim zvedla dopravní obslužnost ve Starých Ďáblicích, což je věc, o které se také mluví opatrně, neboť řadě lidí hlučné autobusy projíždí a zastavují přímo pod okny.