Klasifikace fotbalového fanouška. Kam se řadíš ty?

Jsi sportovec, pýcha klubu, fanatik nebo snad patříš mezi příživníky, radily, tlachaly a gaučáky? Ať to byli Poláčkovi „Muži v offsidu“ nebo o více jak padesát let později chuligáni z filmu „Proč?“, tématem těchto snímků byl fotbalový divák. V kopané naprosto nezbytná osoba, která, jak vidno, prochází svým evolučním vývojem. Pokusil jsem se proto, na základě vlastního pozorování, o kategorizaci současného fotbalového diváka.

reklama

Sportovec

 

Sportovce bych definoval jako přítele veškerého sportovního zápolení, při jehož sledování zůstává však stoicky klidným. Nespoutává ho totiž žádná vyhraněná sympatie k některému z klubů, týmů nebo jednotlivců. Na odehrávané klání se dodívá obvykle až do konce, raduje se z krásy předvedených akcí obou soupeřů, oceňuje i výkon rozhodčích. Na rozdíl od diváků  jiných kategorií odchází sportovec od televize či z dějiště utkání pokaždé spokojený.

 

Pýcha klubu

 

Pod tímto souslovím si představuji fanouška stojícího neochvějně za oblíbeným klubem. Pýcha klubu je obvykle držitelem permanentní vstupenky, novinky z klubového zpravodaje či z webových stránek patří k jeho vyhledávané četbě, znalosti nabírá i z rozhovorů s ostatními lidmi ze své kategorie. S oblíbeným týmem se dokáže radovat i smutnit. Veřejně se hlásí ke své sportovní příslušnosti i v dobách, kdy riskuje soucitné poklepání na rameno. Jeho fanouškovský život se s tím rodinným obvykle nalézá ve vzájemné harmonii.

 

Fanatik

 

O něco vypjatější formou je fanatik. Ten se stejně jako pýcha klubu ztotožňuje se svým oblíbeným manšaftem. Například i nošením stejného úboru, pomalováním obličeje barvami své jedenáctky či dokonce vytetovanou „kérkou“ s motivy oblíbeného klubu. Doménou fanoušků z této kategorie je vytváření pravé sportovní atmosféry a motivujícího prostředí. Na rozdíl od pýchy klubu fanatici jezdí své borce motivovat i na vzdálenější sportoviště. Fanatik neváhá svému hobby obětovat i část rodinného nebo pracovního života. Reakčnější část skupiny obhajuje své názory i se zaťatou pěstí. Právě temperamentnější křídlo kategorie, jehož členové dávají svoji sportovní náklonnost najevo i společnosti se protivícím způsobem (sprejování, rušení nočního klidu apod.), nahlížení na celou skupinu trochu kazí.

 

Příživník

 

Že jste ho nikdy na stadionu neviděli, přestože vám tvrdí, že fanouškem je už od narození? Buď jste se celou tu dobu míjeli, nebo před vámi stojí pravý, nefalšovaný příživník. Fanoušek, který svůj zájem o klub projevuje pouze v dobách šťastných a bohatých na úspěchy. Přirozeně, že s úbytkem vyhrávaných zápasů upadá i touha příživníků být se svým předešlým zájmem jakkoliv spojován.

 

Radil

 

Královská kategorie. Správný radil má vždy dostatek zaručených informací, které mu společně s vlastním fondem znalostí pomáhají vytvářet ten jediný správný názor. Každý z radilů se dozajista může (či kdysi mohl) pochlubit velkým pohybovým nadáním, zkušenostmi z mnoha sportovních bitev a znalostmi nabytými z pravidelného sledování zahraničních programů. Zdaleka největší soustředění radilů hledejte v hospodách a na internetových diskuzích.

 

Tlachal

 

Obdivovatel radila. Tlachal si vypůjčuje jeho názory, vydává je za svoje vlastní a brání je jako jediné správné. Na rozdíl od radila, který je častokrát jeho jediným informačním zdrojem, tlachal obvykle nemůže předávat své zkušenosti z vlastní fotbalové historie.

 

Gaučák

 

Pasivní typ. Gaučák se omezuje na sledování fotbalového zápolení jen z pohodlí své domácí pohovky. Tato skutečnost se odráží ve zkreslenějším náhledu na dění na tribunách i na přehnaných představách o vlastním sportovním talentu. Polemiky radila, tlachala a gaučáka zatraktivňují internetové diskuze.

 

Můj výčet typů fotbalových fanoušků berte, prosím, s určitým nadhledem.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/klasifikace-fotbaloveho-fanouska-kam-se-radis-ty-14674
reklama
#fejeton
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.