Kolik Češi utratí za dárky a co si přejí pod stromeček?
Kolik plánují Češi utratit o vánočních svátcích? Výzdoba, jídlo, stromeček i dárky něco stojí. Lidé letos utratí za Vánoce průměrně devět tisíc, což je o třináct set víc než minulý rok. Z toho největší suma padne na dárky, celých pět a půl tisíce.
Vánoce by sice měly být svátky klidu, ale zároveň se před nimi odehrává velká nákupní horečka. Lidé nakupují o sto šest, dohromady jsou české domácnosti schopny utratit v průměru 9 tisíc korun, což je o 1 300 korun více než minulý rok. Většina peněz přitom padne na dárky. Za ně Češi utratí průměrně 5 500 korun, což je o 600 korun víc než loni. Údaje vyplývají z průzkumu agentury STEM/MARK.
Na kolik vyjde pořídit si stromeček?
Za hlavní ozdobu každých Vánoc, tedy vánoční stromeček, lidé utratí průměrně 600 korun. Pokud jde o dárky, s jejich nakupováním začíná třetina lidí v polovině listopadu. Nicméně 29 procent lidí nakupuje už po letních prázdninách. Češi obdarují nejčastěji pět svých blízkých, z toho 65 procent lidí plánuje nakoupit kosmetiku, 46 procent lidí nakoupí oblečení a 43 procent lidí nakoupí knihy.
Oblíbená bude podle průzkumu také elektronika, příslušenství k počítačům, roste i zájem o zážitkové dárky, jako jsou masáže, adrenalin (třeba skok padákem) nebo zájezdy či vzdělávací a jiné kurzy.
Jednoduchou formou dárku budou peníze, 23 procent lidí plánuje dát blízkým právě peníze. Častěji peníze plánují darovat ženy než muži. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že čím vyšší vzdělání lidé mají, tím méně nadělují peníze a chtějí spíše něco originálního vymyslet. Stejné to je s přibývajícím věkem, lidé ve věku 30-44 let chtějí více darovat peníze než ti mladší. Bude to asi dáno tím, že už nechtějí nic pracně vymýšlet. V případě lidí přes 45 let je to až 38 procent lidí, kteří darují peníze.
A co si přejí lidé pod stromečkem najít? Hodně lidí by ocenilo právě peníze, zájem o ně proti loňsku stoupnul. Kromě peněz lidé chtějí oblečení (21 procent), knihy (19 procent) a kosmetiku (17 procent lidí). Většinou ale netouží po ničem konkrétním (30 procent).