Konec trápení: Nový úsek D4 odkloní dopravu z Dubence, otevře se most na Skalce
Rozestavěné úseky dálnic, opravy nebo dlouho trvající omezení v křižovatce Skalka u Příbrami dávají řidičům v dopravních špičkách zabrat. Navíc je mate řada po sobě jdoucích dočasných značek. Kdy se konečně dočkají klidného průjezdu přes most a sjezdu na dálnici? Ředitelství silnic a dálnic slibuje už v brzké době konec trápení.
Nový a tolik očekávaný úsek dálnice D4 u Příbrami mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118 se totiž otevře už 4. října. Řidiči jsou samozřejmě šťastni, jen někteří z nich nehýří zrovna optimismem. Podle nich se může už brzy zase opravovat, vedení ŘSD to však odmítá.
Konečně, prý už se bude otvírat
Do konce tohoto měsíce má být také dokončen nový most přes D4 u mimoúrovňové křižovatky Skalka. "Auta přes něj už jezdí, ale práce ještě neskončily," upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
z Prahy přes Příbram a Strakonice a dále na hranice s Německem u obce Strážný, kde navazuje na německou spolkovou silnici č. 12 do Pasova.
Budování téměř pětikilometrového úseku dálnice D4 u Příbrami začalo před zhruba dvěma roky. Výstavba vyjde na přibližně 417,5 milionu korun bez DPH. Největší radost z dokončení projektu mají pochopitelně obyvatelé obce Dubenec, kudy vede hlavní silniční tepna z Prahy na jih republiky na Strakonice a do Písku a dále až na hraniční přechod do Německa ve Strážném. Nový úsek dálnice má fungovat jako obchvat této obce a jeho smyslem je odsud odvést i tranzitní dopravu.
Součástí budování a prodlužování D4 je i již zmíněný nový most v křižovatce Skalka. Kvůli tomu tu byla dlouho trvající uzavírka na 41. kilometru dálnice. Demolice původního nadjezdu, výstavba nového mostu a úpravy mimoúrovňové křižovatky včetně odbočovacího pruhu na silnici I/18 ve směru od Příbrami vyšly na zhruba 46 milionů korun.
"Než bude prodloužený úsek dálnice otevřen, budou muset řidiči jezdit po silnici přes Dubenec. Na Prahu pak nadále zůstane provizorním nájezdem silnice třetí třídy od Dlouhé Lhoty," vysvětlil Studecký.
První kilometry nesplňují parametry dálnice
Čtyřpruhová komunikace D4 začíná již na křižovatce s Městským okruhem v Praze, začátek dálnice D4 je ale až u Jíloviště. První kilometry silnice I/4 totiž nesplňují parametry dálnice kvůli nevhodnému napojení místních ulic přímo do trasy silnice, autobusovým zastávkám, přechodu pro chodce Na Baních a dále kvůli chybějící doprovodné komunikaci v úseku Zbraslav – Jíloviště. Po odstranění těchto závad bude možno převést úsek od křižovatky s Pražským okruhem po Jíloviště do kategorie dálnic.
Stavba bude pokračovat u Čimelic
První úseky u Prahy vznikly již v šedesátých letech, do Příbrami byla D4 dovedena v roce 1989. V roce 2007 bylo v předstihu zprovozněno zakončení D4 u Nové Hospody velkou mimoúrovňovou křižovatkou, kterou si vynutila špatná dopravní situace v místě.
V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice – Třebkov, která dala vzniknout souvislému úseku D4 v délce 6,7 km. V roce 2015 byla zahájena výstavba 5 km dlouhého úseku Skalka – II/118, který navazuje na provozovaný úsek Praha – Skalka (u Příbrami). Všechny další stavby teprve čekají na své zahájení, nejblíže realizaci je stavba Lety – Čimelice, která mimo jiné vyřeší problematickou křižovatku se silnicí I/19 u Letů.
Prodloužení se týká i úseku u Milína
Podle studie bude prodloužení D4 pokračovat i u Milína na Příbramsku v délce necelých šesti kilometrů. Předpokládaný termíny zahájení prací je ale až v roce 2019 a zprovoznění v roce 2022. Součástí stavby je 8 mostů a úpravy ostatních komunikací v délce 10,017 km. Předpokládané náklady na stavbu činí 1,359 miliardy korun.