Krásy středočeských nádraží: Kolín svou chloubu šperkuje k dokonalosti

První nádražní budova byla v Kolíně postavena v letech 1844 - 1845 na konci ulice Dukelských hrdinů

Následujících několik týdnů bude u nás na webu patřit i seriálu Nejkrásnější nádraží ve Středočeském kraji. Už minulý týden byl jako malý předkrm článek o Zahradní železnici Zásmucka, nyní už ale budeme dávat prostor pouze klasickým vlakovým nádražím.

reklama

Začneme v Kolíně, kde má nádraží bohatou historii a prošlo mnoha změnami. První nádražní budova byla v Kolíně postavena v letech 1844 - 1845 na konci ulice Dukelských hrdinů, a to v blízkosti staré pošty, tedy před východem z dnešní budovy. Od roku 1900 byla tato budova využívána jako nástupiště pro místní dráhu Kolín - Ledečko a pro potřeby nákladového nádraží.

Nádraží má 5 nástupišť a 11 kolejí. Leží v nadmořské výšce 200 m n. m. Hlášení na nádraží má tři zvukové verze. Českou od Danuše Hostinské-Klichové, anglickou od Philipa Bělohlávka a německou od Roberta Schleina.

To mělo svůj důvod, protože již v roce 1871 byla otevřena nová velkolepá budova ležící uprostřed kolejiště (v prostoru dnešního 3. a 4. nástupiště), která byla společná pro vlaky jedoucí po Státní dráze (Praha - Kolín - Pardubice) a vlaky jedoucí po Severozápadní dráze (Mladá Boleslav - Kolín - Znojmo).

Přístup k nádražní budově byl tenkrát řešen pomocí lávek přes železniční trať a pro každou dráhu zvlášť. V letech 1910 - 1911 byly vypracovány plány na přestavbu kolínského železničního uzlu, ale stavební práce byly zahájeny až po roce 1919. Nové nákladové kolejiště bylo v současném rozsahu otevřeno až v roce 1931, ale stále se pracovalo na osobní stanici. Původní nádražní budovy byly pak zbořeny.

Dnešní staniční budova

Ta je postavena podle návrhů architektů Vladimíra Weisse a Josefa Zemana. Má funkcionalistické prvky a měla úsporné zadání. Nová odbavovací budova byla slavnostně otevřena 9. prosince 1940. Již v té době byla obyvateli Kolína kritizována jako nedostatečná a málo reprezentativní.

Nádraží Kolín nyní leží na adrese Rorejcova 569. Jedná se o spojovací uzel tratí č. 010, 014, 230 a 231. Ústí do něj celkem pět železničních tratí ze směru od Prahy, Olomouce, Havlíčkova Brodu, Velkého Oseka a Ledečka

Počínaje 1. červencem 2016 je budova železničního nádraží v majetku státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Nyní probíhá generální rekonstrukce celého nádraží i společně s autobusovým. Cílem je navrátit budově vzhled ze 40. let 20. století.

Samotné tratě

První železniční trať procházející Kolínem (vedoucí z Olomouce do Prahy) byla vybudována v letech 1843 - 1845. V letech 1868 - 1870 byla vystavěna tzv. Severozápadní dráha, který spojuje v nejkratším směru Vídeň a Berlín.

V roce 1900 byla otevřena místní dráha z Kolína do Nového Dvoru u Rataj nad Sázavou (později Kolín - Čerčany s odbočkou z Rataj do Kácova). Díky tomu se stal Kolín významným železničním uzlem. Dne 25. 6. 1908 byla otevřena nová zastávka Kolín zastávka na trati směr Praha a 15. září 1925 nová zastávka Kolín-Zálabí na trati směr Nymburk.

Popis pětice nástupišť

  • Nástupiště č. I - úrovňové, jednostranné vnitřní, délka je 465 metrů, nachází se u dopravní koleje č. 105 a 107
  • Nástupiště č. II - mimoúrovňové, ostrovní, délka je 400 metrů, je u dopravní koleje č. 101 a 100
  • Nástupiště č. III -  mimoúrovňové, ostrovní, délka je 400 metrů, je u dopravní koleje č. 102 a 104
  • Nástupiště č. IV - mimoúrovňové, ostrovní, délka je 260 metrů, je u dopravní koleje č. 110 a 112
  • Nástupiště č. V  - mimoúrovňové, ostrovní, délka je 260 metrů, je mezi dopravními kolejemi č. 114 a 116
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/krasy-stredoceskych-nadrazi-kolin-svou-chloubu-sperkuje-k-dokonalosti-39333
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.