Letadla nad Kladnem: Špunty do uší! Hluk motorů znepříjemní spánek

Nadměrný hluk letového provozu bude v následujících dnech pravidelnou písničkou obyvatel Kladna a jejího okolí. Každoroční údržba hlavní vzletové a přistávací plochy bude důvodem několika hlučnějších dnů i nocí. Jaké nepříjemnosti to obyvatelům přinese? A jak dlouho budou žít s letadly nad hlavou?

reklama

Blížící se rušný letní provoz na letišti Václava Havla vyžaduje pravidelnou údržbu hlavní letové plochy. Ta ročně odbavuje okolo 13 milionů cestujích, což znamená celkem 148 tisíc vzletů/přistání. Pravidelně se zvyšující počet leteckých společností, které využívají pražské letiště, se přirozeně odráží na stavu letecké plochy. 

Na vedlejší ranvej přes Kladno

Veškerý provoz včetně nočních letů se ve dnech mezi 23.– 27. 4. odbaví na vedlejší východní dráze. Letiště nedisponuje jinou alternativou a do chvíle, nežli vznikne nová západní dráha, není jiné řešení. "Je to pouze dočasné opatření, které ovlivní hlukovou situaci v okolí letiště. Nemáme však pro podobné situace jinou možnost. Situace bude vyřešena až s výstavbou nové, paralelní dráhy," říká tiskový mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. 

Výstavba paralelní západní ranveje je v plánu již deset let. Její existence vyřeší každoroční problémy se změnami letového provozu. Odhadovaná cena nové letecké dráhy se pohybuje okolo 9 miliard Kč.

Konkrétně se situace dotkne hustě osídlených částí Prahy a Kladna. Obyvatelé, kteří budou mít v těchto dnech letadla doslova nad hlavou, se budou muset připravit na několik dní neklidného spánku. Letiště v boji proti nočnímu hluku dopravních letů zavedlo nové regulace a změny, který by měly vést ke zlepšení situace. 

Poplatky za "rušení nočního klidu"

Zavedení přísnějších hlukových poplatků by mělo donutit letecké společnosti regulovat dopravu v nočních hodinách. V souvislosti s tím je tredem posledních let využívání služeb tišších letadel. Hlučnější letadla jednoduše platí víc. 

Podobná strategie je pozitivní pro celoroční provoz letiště a nejenom ve výjimečných situacích, jako je změna letového provozu. Dlouhodobý život v hlučném prostředí má zásadní vliv na kvalitu spánku a s tím spojenými zdravotními obtížemi. Letiště proto veškeré získané finanční prostředky za regulaci nočního provozu investuje primárně do protihlukových opatření. 

Budoucnost letiště? Expanze!

Za předpokladu příznivého počasí by měla oprava ranveje trvat pět dní. Obyvatelé Kladna a některých částí Prahy si tedy budou muset zvyknout na pernější týden. Letiště Praha si je vědomo nepříjemností, které souvisí s podobnými technickými zásahy, a tak plánuje do budoucnosti vystavět novou ranvej a nejen to. Pražské letiště od roku 2020 chystá několik zásadních stavebních zásahů, které by celkově měly vyjít na 27 miliard korun!

Mimo dlouhodobě plánovanou ranvej je v plánu rozšíření Terminálu 2. Expanze je reakcí na optimistickou studii, která počítá s dvojnásobným nárůstem leteckého provozu. Teď už můžeme jen doufat, že se plány letišti vyplní a společně s přibývajícím počtem letů bude ubývat hluk v jeho blízkém okolí. 

Prototyp letounu L-39NG vzlétne na konci roku. Složen je z 12 tisíc dílů. Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/letadla-nad-kladnem-spunty-do-usi-hluk-motoru-zneprijemni-spanek-39877
reklama
#hluk #spánek #letiště #ruch #letadla
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.