Letiště Vodochody sloužilo nacistům i českému průmyslu
Co dává Čechům křídla? Myslím, že energetický nápoj to nebude. Nejlepší odpověď zní: továrna na letadla Aero Vodochody a blízké letiště.
V dílnách začala výroba letadel krátce po samotném vzniku Československa. Firma byla oficiálně zaregistrována v Obchodním rejstříku 25. února 1919.
Podnik nejdříve opravoval dovážené typy letadel. Brzy však dal dohromady svůj vlastní model v tzv. „Brandenburském tvaru“ označený Aero – 1. Ministerstvo obrany bylo spokojeno a nový letoun si nechalo sériově vyrábět.
Aero rozvíjelo svou produkci a nastěhovalo se do pražských Vysočan. Zde vznikaly bombardovací a cvičné dvojplošníky typu Aero A -11 a A-12. Podnik se zasloužil o řadu prvenství v rámci Československa, ať už šlo obecně o bojové letouny, či o modely s celou řadou specifických technických vychytávek jako hydroplán s plováky, nebo vyztužený hornokřídlý jednoplošník.
Vodochody vítaly svého protektora
Do Vodochod se továrna přistěhovala v roce 1953. Přilehlé letiště zde bylo pro potřeby německé armády přistavěno za protektorátu, přesněji řečeno roku 1942. Došlo zde i na přistání zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, jemuž se zalíbilo na zámku v blízkých Panenských Břežanech. Po konci války se letiště stalo součástí továrního areálu.
28. 4. 1953 se na svůj let vydal první československý Mig – 15. Každý pátý exemplář tohoto typu na světě byl pak vyroben právě ve Vodochodech. Následovaly další kvalitní stroje. L -29 Delfín, L-39 Albatros, proudový výcvikový 159 a další. Dlouholetá snaha o zkonstruování nástupce dopravního letadla Antonov An-2 se musela potýkat s řadou obtíží, ale byla nakonec završena úspěchem roku 2000, když se k obloze vydal Ae270.
České potahy na americká letadla
Dobrou mezinárodní reputaci a spokojenost cestujících po celém světě zajisté udržovala i spolupráce se společností Boeing. Americká společnost byla strategickým partnerem Aera Vodochody na přelomu našeho století. Roku 2006 stát koupil zpět její podíl akcií. V českých dílnách vznikaly pro boeingy leštěné potahy dveří, sady dílů a podsestav nebo (v případě letounu F-18 Super Hornet) kanónové dveře.
Letiště se osamostatňuje
Roku 2007 po privatizaci společnosti Aero Vodochody firmou Oakfield, a.s. (jediným akcionářem společnosti byla v době prodeje společnost Penta) došlo k oddělení letiště od továrny a vzniku nové společnosti. Místní letiště získalo roku 2008 od Úřadu pro civilní letectví povolení provozovat regulérní službu, evropské osvědčení poskytovatele služeb řízení letového provozu a souhlas k poskytování služeb při odbavovacím procesu na letišti Vodochody. Firma Letiště Vodochody, a.s. byla zapsána do obchodního rejstříku v listopadu 2007. V současné době je mezinárodním neveřejným civilním letištěm s ranvejí dlouhou dva a půl kilometru. Záměr vytvořit mezinárodní letiště se datuje již od února 2009. Vyroste zde nakonec konkurence Letišti Václava Havla. Přečtěte si o vizi, proti které protestují občanská sdružení přilehlých obcí.