Letiště Vodochody sloužilo nacistům i českému průmyslu

L.159A ALCA
L.159A ALCA

Co dává Čechům křídla? Myslím, že energetický nápoj to nebude. Nejlepší odpověď zní: továrna na letadla Aero Vodochody a blízké letiště.  

reklama

V dílnách začala výroba letadel krátce po samotném vzniku Československa. Firma byla oficiálně zaregistrována v Obchodním rejstříku 25. února 1919.

Podnik nejdříve opravoval dovážené typy letadel. Brzy však dal dohromady svůj vlastní model v tzv. „Brandenburském tvaru“ označený Aero – 1. Ministerstvo obrany bylo spokojeno a nový letoun si nechalo sériově vyrábět.

Aero rozvíjelo svou produkci a nastěhovalo se do pražských Vysočan. Zde vznikaly bombardovací a cvičné dvojplošníky typu Aero A -11 a A-12. Podnik se zasloužil o řadu prvenství v rámci Československa, ať už šlo obecně o bojové letouny, či o modely s celou řadou specifických technických vychytávek jako hydroplán s plováky, nebo vyztužený hornokřídlý jednoplošník.

Vodochody vítaly svého protektora

Do Vodochod se továrna přistěhovala v roce 1953. Přilehlé letiště zde bylo pro potřeby německé armády přistavěno za protektorátu, přesněji řečeno roku 1942. Došlo zde i na přistání zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, jemuž se zalíbilo na zámku v blízkých Panenských Břežanech. Po konci války se letiště stalo součástí továrního areálu.

28. 4. 1953 se na svůj let vydal první československý Mig – 15. Každý pátý exemplář tohoto typu na světě byl pak vyroben právě ve Vodochodech. Následovaly další kvalitní stroje. L -29 Delfín, L-39 Albatros, proudový výcvikový 159 a další. Dlouholetá snaha o zkonstruování nástupce dopravního letadla Antonov An-2 se musela potýkat s řadou obtíží, ale byla nakonec završena úspěchem roku 2000, když se k obloze vydal Ae270.

Vznikne u Vodochod mezinárodní letiště? Ne všem se to líbí!

České potahy na americká letadla

Dobrou mezinárodní reputaci a spokojenost cestujících po celém světě zajisté udržovala i spolupráce se společností Boeing. Americká společnost byla strategickým partnerem Aera Vodochody na přelomu našeho století. Roku 2006 stát koupil zpět její podíl akcií. V českých dílnách vznikaly pro boeingy leštěné potahy dveří, sady dílů a podsestav nebo (v případě letounu F-18 Super Hornet) kanónové dveře.     

 

Letiště se osamostatňuje

Roku 2007 po privatizaci společnosti Aero Vodochody firmou Oakfield, a.s. (jediným akcionářem společnosti byla v době prodeje společnost Penta) došlo k oddělení letiště od továrny a vzniku nové společnosti. Místní letiště získalo roku 2008 od Úřadu pro civilní letectví povolení provozovat regulérní službu, evropské osvědčení poskytovatele služeb řízení letového provozu a souhlas k poskytování služeb při odbavovacím procesu na letišti Vodochody. Firma Letiště Vodochody, a.s. byla zapsána do obchodního rejstříku v listopadu 2007. V současné době je mezinárodním neveřejným civilním letištěm s ranvejí dlouhou dva a půl kilometru. Záměr vytvořit mezinárodní letiště se datuje již od února 2009. Vyroste zde nakonec konkurence Letišti Václava Havla. Přečtěte si o vizi, proti které protestují občanská sdružení přilehlých obcí.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/letiste-vodochody-slouzilo-nacistum-i-ceskemu-prumyslu-22715
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.