Lidé se projdou na Jižní spojce, budou protestovat proti kamionům
Na dlouhodobé odkládání problémů s kamionovou dopravou v Praze a na východ od ní zareaguje Iniciativa Stop kamionům a občanské sdružení SOS Spořilov další demonstrací. Chystá se na příští středu a omezí provoz v úseku Spořilovské, tedy na hlavním přivaděči z dálnice D1 na Jižní spojku směrem na dálnice D11 a D10.
"Chceme upozornit na neúnosnou dopravní situaci tady na Spořilově, která trvá již šestý rok. Tisíce kamionů jezdí denně skrz tuto hustě obydlenou oblast, přičemž ohrožují zdraví místních obyvatel zplodinami, hlukem a vibracemi,“ uvedl předseda SOS Spořilov Pavel Vlach.
Iniciativa Stop kamionům a SOS Spořilov plánují vejít do vozovky z jižního vjezdu u Klapálkovy ulice. Pochod povede až k severnímu vjezdu u ulice Na Chodovci, což je necelý kilometr. Akce by měla trvat maximálně čtvrt hodiny, upřesnil předseda SOS Spořilov.
Situaci je třeba řešit a ne stále odsouvat
"Před více než dvěma měsíci jsem premiérovi Sobotkovi osobně předal otevřený dopis, pod který se podepsalo více než dva a půl tisíce obyvatel zasažených tranzitní kamionovou dopravou vedoucí přes hlavní město. Doposud jsme nedostali žádnou, byť třeba jen formální odpověď, a to se pod dokument k dnešku podepsalo už skoro čtyři tisíce lidí,“ konstatuje druhý z organizátorů středečního protestu Petr Sýkora ze sdružení Stop kamionům.
Podle Petra Sýkory není možné, aby vláda dostavbu Pražského okruhu, konkrétně stavby 511, dál odkládala. "Chceme iniciovat nová jednání, také proto ve středu zablokujeme a projdeme Spořilovskou s transparenty,“ dodává.
"Rozumím tomu, že proti obchvatu protestují a neustále projekt připomínkují občanská sdružení, jejichž obce budou výstavbou zasaženy. V územních plánech se ale s obchvatem počítalo už před sedmnácti lety. Ti lidé tam koupili pozemky levně právě proto, a není možné, aby tento záměr donekonečna blokovali,“ vysvětluje Sýkora.
Brzdou dostavby obchvatu může být též EIA, posudek o vlivu stavby na životní prostředí. Vláda na svém červnovém zasedání vyřadila silnici 511 ze seznamu projektů, které mohou být zahájeny bez nutnosti nové studie EIA. Potřeba žádat o nový posudek by výstavbu fakticky posunula o dalších několik let.
Opatření magistrátu znamená kolaps dopravy na východě metropole
Magistrát hlavního města Prahy reagoval na tuto situaci vyhlášením zákazu vjezdu pro kamiony delších než dvanáct metrů, a to už od ledna příštího roku. To vyvolalo řetězovou reakci nevole mezi obcemi a městy, kudy by pravděpodobně vedla objízdná trasa. Například v Říčanech by podle tiskové mluvčí města Adély Ambrožové nastal při zákazu části kamionové dopravy směrem do Prahy silniční kolaps.
Provoz v Říčanech trpí kvůli dlouhé absenci spojky mezi dálnicemi D1 a tou na Hradec Králové a Mladou Boleslav již několik let. Silnice 101 spojující nejstarší českou dálnici s Úvaly je trvale přetížená a kromě Říčan prochází také Škvorcem či obcemi Křenice a Sluštice.
"Nemůžeme dopustit, aby Říčanští a lidé z okolních vesnic doplatili na rozhodnutí pražského magistrátu. Vnímáme to spíše jako snahu pražských radních rozvířit toto složité téma tak, aby jej konečně už někdo řešil,“ říká krajský zastupitel a bývalý říčanský radní pro dopravu Miloslav Šmolík.
Případná objížďka v úseku mezi Modleticemi a Říčany je frekventovaná už dnes, denně tudy projede více jak šestnáct tisíc vozidel, z čehož kamiony tvoří minimálně dvacet procent. Podobné je to na silnici z Říčan do Úval a na Jirny. Nehledě na to, že na trasách jsou místa, kam by se těžká kamionová doprava ani nedostala, a zahrnuje i obytné zóny.