Metro A prodloužené až na letiště: Zombie znovu ožívá
Politici jsou někdy jako zaseklá deska. S pravidelnými intervaly si stále "jedou" to své. Výstavba metra až na letiště už je v Praze takovým evergreenem. Když není zrovna o čem mluvit, prostě se vytáhne z šuplíku. Těžko však předpokládat, že by se v dohledné době vůbec koplo do země.
Jestli máte rádi filmy plné zombie, tak možná budete souhlasit, že přirovnání trati z Veleslavína do Ruzyně k živým mrtvým sedne jako...prostě dobře. Stále se pohybuje na pomezí zániku, ale ne a ne se na druhý břeh dostat. Sem tam se objeví nějaký šílený vědec a bytost lačnící po krvi či mozku lidí přivede k životu. V případě metra se naštěstí nevysávají naše tělní tekutiny, ale spíš lehtá nervová soustava Pražanů. V obou případech však nakonec zjistíte, že je to velký nesmysl.
Slibem nezarmoutíš
Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová se nechala slyšet, že by ráda nechala možnost prodloužení linky A posoudit. "Rychlodráha na letiště se sice připravuje, ale není pražskou stavbou a Správa železniční dopravní cesty ji nepostaví dříve než za deset let. Já bych ráda zmapovala i jiné možnosti, jak propojit letiště a centrum."
Ono se to poslouchá strašně krásně. Tím spíš, když všichni, kdo cestují po Praze, vědí, že spojení s letištěm je dost mizerné. Dnes to vypadá tak, že člověk musí autobusem buď z Veleslavína nebo ze Zličína. Odbočka ze stanice linky A Nádraží Veleslavín by se tak mohla jevit logicky. A vlastně by bylo úplně fuk, že o metru na letiště se mluví už roky, jen se průběžně mění varianty. V živé paměti máme třeba projekt z Dejvické až na Dlouhou Míli, kde mělo dokonce vyrůst velké záchytné parkoviště. Nakonec z toho sešlo stejně jako z dalších plánů eroplánů.
Stejný osud zřejmě potká i záměr paní Krnáčové. Možná se jen stane "zbožím" pro předvolební kampaň některých politiků, protože se to poslouchá vážně hezky. Primátorkou zamýšlené prodloužení je navíc i podle většiny odborníků jen sci-fi a plácnutí do vody. "Pro pokračování metra A na letiště z Veleslavína není přípravené rozvětvení," má jasno například Vratislav Filler ze sdružení Auto*mat.
Proč se nevěnuje důležitějším věcem?
Krnáčová už přesto oslovila Dopravní podnik, aby variantu prověřil a hlavně zjistil cenu a rychlost případného provedení stavby. Škoda, že takovou energii nevěnuje mnohem důležitějším projektům. "Daleko potřebnější je linka D a nové tramvajové tratě (Suchdol, Bohnice, Jižní Město, případně i ty, o kterých se spekuluje, že by se prodloužily mimo Prahu - Zdiby, Jesenice). Na letiště je vhodnější vést železnici," dodává Filler.
Právě vlakové spojení s odbočkou na letiště by se mělo realizovat v rámci rekonstrukce spojení Masarykova nádraží s Kladnem. Jenže i tady už se desítky let pouze mluví a jazyk některých aktérů už musí být z neustálého používání pořádně nateklý. Na obří investici ve výši 31 miliard korun se snad konečně chystá projektová dokumentace. Takže za nějaký deset, dvanáct let bude snad i hotovo. Hurá!