Mužské ego si říká o jedinečnost i ve výběru hodinek
Poslední měsíce byly pro novoměstského výrobce hodinek Elton hodinářská přelomové. Po letitém sporu se firma stala jediným oprávněným výrobcem hodinek PRIM a navíc získala nového majitele. S generálním ředitelem Martinem Pabiškou jsme si povídali o tom, jak se značce daří hrát prim nejen na českém trhu.
Jakým způsobem ovlivnil chod společnosti většinový majitel Czechoslovak Group?
Uplynulo již osm měsíců od vstupu Czechoslovak Group do ELTON hodinářská. Podniková strategie holdingu si zakládá na úspěších československého průmyslu, a proto obohacuje své portfolio o tradiční značky jako Tatra, Avie nebo právě PRIM. Byť je Elton jednou z nejmenších firem holdingu, jeho vlajková značka PRIM má dlouhou tradici a silnou hodnotu.
Čím to, že je po „primkách“ stále větší poptávka? Tím spíš, když prodej luxusních hodinek ve světě klesá?
Naše firma vnímá hodinky jako pánský šperk. Navíc má zcela jedinečný přístup k zákazníkovi. Strategie Eltonu spočívá v odlišnosti a individualizaci produktu. Jsme například jedna z pár firem na světě, která umí vyrobit mechanické hodinky na zakázku. Zákazníkovi umožníme personalizovat číselník, korunku, ručky, pouzdro nebo nechat vyrýt monogram. Mezi muži je hodně ega a ve výběru hodinek chtějí být odlišní. Naše know-how jedinečnost umocňuje.
Může česká značka uspět i na zahraničních trzích?
Český trh pro nás zůstává klíčovým. Je to ale tři roky, co se nám podařilo dostat značku do světa. „Primky“ se staly velmi populární na japonském trhu. Jsou tam oblíbené díky čistotě designu, jednoduchosti a analogu. Navíc Japonci často preferují menší kalibr hodinek, protože mají drobnější zápěstí.
Jak se japonský trh liší od českého?
Co mě vždy pozitivně překvapí, je, že nás ve světě znají kolikrát lépe, než známe sami sebe. V Japonsku jsme navrhli speciální limitovanou edici Hirošima, která vzdává hold českému architektovi Janu Letzelovi. Jeho Atomový Dóm v Hirošimě vydržel jako jediný atomový výbuch. Letzel se v Japonsku doteď těší velké oblibě, přitom v Česku se o jeho existenci ví minimálně.
Jak zlepšujete vaši konkurenceschopnost?
Hodinářský byznys je dnes velmi přeplněný. Je to tím, že díky levné asijské výrobě se do něj dostane prakticky kdokoliv. My ale nejdeme do modelových nebo cenových válek se světovými hodinářskými firmami. Naše strategie spočívá ve specifickém výrobním know-how, z čehož plyne úspěšné odlišení od konkurence.
Ruční výroba primek je velmi komplikovaná. Je těžké najít zručné hodináře?
Dnes je opravdu problém sehnat šikovného člověka, protože řemeslo není u mladých populární. Zvlášť kvalitních hodinářů je málo, protože obor vyžaduje velkou multifunkčnost.
Co všechno musí hodinář umět?
Při výrobě mechanických hodinek je potřeba umět je složit, porozumět mechanismu, funkčnosti i designu. Hodinář je zároveň zlatník, rytec, strojař, programátor, grafik a designér v jedné osobě. Hledáme lidi, co jsou schopni de facto z ničeho udělat mechanický šperk. V luxusu nemůžete dělat kompromisy. Výroba musí být co nejpřesnější.
Češi milují retro značky. Proč?
Naši rodiče strávili většinu produktivního času v retru, kdy československé značky jako Baťa nebo Tatra dosahovaly nebývalého světového věhlasu. PRIM rozhodně patří do rodinného stříbra československého podnikání. Od svého založení v roce 1949 se vyrobilo více než šestnáct milionů primek. V rámci patriotismu se Češi rádi pochlubí tradičními retro značkami, které překonaly československé hranice.
Nebojíte se, že nová generace na primky zapomene?
Nebojíme. Platí ale, že kdybychom se značkou nijak nepracovali a nechali ji dvě generace spát, možná, že by se opravdu zapomnělo. PRIM je ale na trhu velmi aktivní, a proto i dnes nechává silnou stopu. Když budete značku rozvíjet a držet ji v českých rukách, zákazník bude spokojený.
Kde berete inspiraci pro limitované edice?
Nejsou to jen sériová čísla. Vždy jsou inspirované jménem, které pojí jedinečný příběh. Vyrobili jsme hodinky věnované památce Václava Havla, Karla IV. nebo Jana Letzela. Naše hodinky v sobě nesou historii a jsou významovým milníkem.
Jaká je vaše vize pro budoucí rozvoj společnosti?
Má vize je rozvíjet unikátní luxusní produkt, a tím chránit značku PRIM jako rodinné stříbro. S tím souvisí špičková kvalita produktu a výchova lidí. Chceme investovat, vzdělávat a rozvíjet naše zaměstnance, kteří jsou absolutně klíčovou složkou produktu. Bez našich lidí bychom hodinky nesložili.
Jak vybíráte ambasadory?
Snažíme se být apolitická značka, a proto zasahujeme široké spektrum, od vědy po sport a kulturu. Našim zákazníkům také nabízíme čestné ambasadorství. Každý, kdo se přijede podívat na prohlídku závodu v Novém Městě nad Metují, se stává čestným ambasadorem. Rádi ukážeme specificity naší výroby široké veřejnosti.
Dokážete se někdy oprostit od myšlenek na práci?
Jde to špatně. Když má práce velkou přidanou hodnotu, případnou absenci od rodiny si v hlavě omluvíte. Děti jsou ale nekompromisní a je těžké jim vaše pracovní zaneprázdnění vysvětlit. Je třeba dělat kompromisy. Ideální by bylo, kdybych mohl nechat stejnou dávku srdce v byznysu a v rodině. V reálném světě ale na něco neustále narážíte.