Nová trať z Berouna do Prahy s dlouhým tunelem? Zřejmě opravdu bude

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje novou vysokorychlostní trať Beroun - Praha-Smíchov s dlouhým berounským tunelem. Jde o poslední etapu západní části III. tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb - státní hranice. Po jejím dokončení by se cesta rychlíkem z Prahy do Plzně zkrátila z 1,5 hodiny na polovinu.

reklama

SŽDC pracuje na třech variantách, které předloží ministerstvu dopravy po Novém roce.  "Momentálně se jeví, že ten nejdelší tunel (původně plánovaný), více než 20kilometrový, nebude ekonomicky vycházet. V současné době jsou tři varianty. Ta třetí, která je ekonomicky nejblíže k povinným parametrům, je třítunelová (tři tunely za sebou)," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Jak to bude pokračovat?

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) koncem září řekl, že zadal SŽDC, aby tunel začalo projekčně řešit. "Není na co čekat," měl jasno. Jeho výhodou je, že se bude vykupovat minimum pozemků, a neočekává tedy velký odpor ekologických organizací. Lepší varianta než tunel u Berounky podle Ťoka není. Jednání s obcemi je hodně složité. Jedna skupina chce protihlukové stěny, druhá ne. Tunel by hlukové zátěže vyřešil. Podle Ťoka vyvede z údolí Berounky vysokorychlostní tratě i nákladní dopravu.

SŽDC předloží všechny varianty centrální komisi ministerstva dopravy nejpozději po Novém roce. "Z nich se bude vybírat a pak to hned pustíme i médiím," vysvětlil ředitel. Poté by hned SŽDC začalo pracovat na projektu pro územní rozhodnutí. Územní řízení potrvá několik let. "Kdyby v roce 2025 byla definitivní podoba projektu včetně vyhlášení soutěže, tak to budu považovat za úspěch," řekl Svoboda. Stavba vícekilometrových tunelů trvá nejméně pět let, u více než 20kilometrových dvojnásobnou dobu.

Kdy by mohlo být hotovo?

Úsek bude nejdražší položkou západní větve III. tranzitního koridoru Praha - Cheb. Zatím jsou hotové části Plzeň - Cheb - státní hranice, Beroun - Zbiroh, Zbiroh - Rokycany, Rokycany - Plzeň a průjezd Plzní. Tunely jsou podle Svobody drahé, ale z dlouhodobého hlediska je otázkou, zda jsou opravdu nejnákladnější.

"Nový Ejpovický tunel u Plzně je téměř bezúdržbový díky pevné jízdní dráze. Jsou to stavby klidně i na 100 let. Takže ne vše by se mělo vázat pouze na ekonomickou výhodnost," uvedl. SŽDC bude muset hledat nové způsoby financování, protože operační program Doprava II slábne. Podle Ťoka na tyto investice na 100 a více let musí mít stát vždy peníze, a to i v případě, že nebudou evropské dotace.

Podle náměstka generálního ředitele SŽDC Mojmíra Nejezchleba se na studii nové trasy pracuje rok a čtvrt. "Samozřejmě realizace je strašně daleko. Teď je pro nás prioritou optimalizace stávající trati, která je v katastrofálním stavu. Musí se udělat. Do té doby, než bude tunel, by trať samozřejmě nevydržela," řekl. SŽDC příští týden vypíše soutěž na dodavatele úseku z Prahy-Smíchova za Černošice, stavby zhruba za tři miliardy korun. Vybrán by měl být za tři až čtyři měsíce.

reklama
#Praha #železnice #vlak #trať #tunel

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.