Podnikatel roku: Soutěživost je důležitější než peníze
Příběh o vinylové desce je jako pták Fénix. Takových případů je málo, aby něco téměř přestalo existovat a pak zažilo nový rozkvět. Celosvětová poptávka stoupá o 40 % ročně. O fenomenálním úspěchu přišel vyprávět do Středočeského inovačního centra v Dolních Břežanech majitel společnosti GZ Media Zdeněk Pelc.
„Když chci s někým podepsat smlouvu o zakázce, tak se nemusím nikoho ptát a podepíšu ji. To nám dává náskok před konkurencí,“ vysvětluje Zdeněk Pelc. Zákazníci oceňují, že v jiných podnicích se dovolají sekretářce, ale v GZ Media jim zvedne telefon majitel. Reklamu nepoužívají, protože zakázky se domlouvají vždy osobně. Mezi klientelou je už všichni znají. „Snažíme se být flexibilní k přáním zákazníků. Přijeli rockeři z Kalifornie, že jim umřel kytarista a jeho přáním bylo, aby byl zalisovaný do gramofonových desek. Opravdu pak šli s urnou na lisovnu a přisypávali popel lopatičkou,“ uvádí kuriózní příběh.
Recept na úspěch
Nechtěli konkurovat cenou, protože by tím byli omezovaní v nákladech. Kvalita nepřicházela v úvahu, protože v tomto oboru se vyrábí v určitém standardu po celém světě. V poskytovaném servisu zase nemohli konkurovat na dálku v cizích zemích. Rychlost je problematická kvůli dopravě. Vsadili tedy na One stop servis a komplexnost. Na určitou dobu se stali oficiálním dodavatelem Microsoftu. Pracují pro Google, IKEA, Canon, Warner Home Video, Sony Music a další světoznámé společnosti. Současně nejsilnějším partnerem je Universal Music, jehož zakázky představují 14 % výroby.
Krize nám velmi pomohla
Tento překvapivý výrok vystihuje skutečnost. „Roky 2010 a 2011 byly naše nejúspěšnější a došlo ke kvalitativnímu skoku. V krizi dostává management nůž na krk, aby snížil náklady. V takové situaci slyší i velké firmy na výhodnou nabídku,“ vzpomíná Zdeněk Pelc. Takto začali dodávat cédéčka pro firmu Symantec, která vyrábí antivirové programy. Dříve Symantec vyráběl v Irsku, ale rozhodli se výrobu zavřít a hledat levnějšího dodavatele. GZ Media se přihlásili do výběrového řízení, při kterém je navštívila skupina patnácti lidí ze Symantecu. Dvanáct hlasovalo pro GZ Media.
GZ Media a společenská odpovědnost
Postavili čistírnu odpadních vod a vodojem nejen pro podnik, ale i pro dvoutisícovou obec. Za posledních deset let vytvořili 800 nových pracovních míst. Mají vlastní horský hotel pro rekreaci zaměstnanců. Velkou pozornost věnuje firma certifikaci, která je odděluje od takzvané garážové výroby a pomáhá předstihnout konkurenci. „Udržovat rovnováhu mezi akcionáři, managementem a zaměstnanci je velmi důležité. Peníze pro mne nejsou hnací motor, ale je to soutěživost. Také cítím sociální odpovědnost za svoje zaměstnance a jejich rodiny,“ říká Zdeněk Pelc.
1951 vyrobena první gramofonová deska
1983 nastoupuje na funkci generálního ředitele Zdeněk Pelc
1992 kuponová privatizace
1998 příchod amerických fondů
2007 se stal Zdeněk Pelc majoritním vlastníkem
2010 vyrobeno 9 milionů vinylů
2011 nové logistické centrum 12 tisíc metrů čtverečních
2015 vyrobeno 18 milionů vinylových desek, další logistické centrum, založení výrobního podniku v Torontu, nákup majority ve výrobě v Memphisu, má 1 910 zaměstnanců
Letos předpokládají výrobu přes třicet milionů vinylů a plánují v Honkongu dodavatelské centrum pro Asii
Firma, která se dnes nemění, je zítra mrtvá
Po deseti letech ředitelování se prý na podnik začnete koukat jako na svůj vlastní. Ředitel Pelc rok a půl přespával v kanceláři, další rok a půl na ubytovně pro dělníky. Po třech letech mu konečně koupili služební auto. Dneska už konečně chodí do práce na osm hodin, ne na dvanáct až čtrnáct hodin jako dřív. „Pokud mám důležitého zákazníka, tak od třetího roku obvykle začne tlačit na snižování ceny. Proto je třeba hledat nová řešení, nové kalkulace a lepší marže. Nemá cenu dělat jednoduché věci. Potřebujeme zakázky, které vyžadují technologie a vzdělání. Chceme přinášet vysokou přidanou hodnotu a pak nemá zákazník důvod od nás odcházet. Musíme koukat za roh a být připravení bránit se ráně,“ říká Zdeněk Pelc.
Technik je v personalistice zlato
V oboru je nedostatek technických profesí. „Je málo konstruktérů, nástrojářů, inženýrů, kterým to technicky myslí. Hrnou se nám zájemci na marketing a designéři po tisících. Někdo má strach, že se staneme montovnou. My ale musíme být za tu montovnu vděční, protože na nic jiného už nemáme. Tiskaři berou také mezi padesáti a sto tisíci měsíčně. Někdy i víc než ředitelé. Na dva tiskaře připadá 28 designérů,“ říká Zdeněk Pelc. Technické profese hledá i v zahraničí, třeba v Srbsku nebo na Ukrajině. Lidi sháněl i ve Vietnamu a dnes zaměstnává asi dvě stě Vietnamců. „Jsou milí a pracovití. Posílají peníze domů, kde se na ně skládala celá rodina, aby mohli vyjet. Bohužel tam funguje velká korupce a často se sem pracovníci dostávají přes polomafiánské agentury, které je odírají,“ popisuje Zdeněk Pelc. Nevěří na rychlé nakupování kádrů. Jedenáct let si vychovává ve firmě svého nástupce.
Nejlepším podnikatelem světa?
Letos získal Zdeněk Pelc ocenění EY Podnikatel roku 2015 České republiky. „Přemluvili mne v roce 2012, abych do soutěže šel. To jsem byl těsně druhý. Chodily za mnou ženské od pořadatele, a protože mám pro ně slabost, tak jsem se účastnil i v loňském roce,“ vypráví podnikatel. Na základě tohoto úspěchu byl přihlášen i do světové soutěže, která v těchto dnech probíhá v Monte Carlu. Rozhovory s kandidáty jsou naplánovány od čtvrtka do soboty. Jsou domluvené rozhovory do BBC a jiných světových médií. „Za 33 let jsem se naučil, že v našem oboru nevidíme dál než na dva roky dopředu. Byli jsme před vinylem, budeme i po něm,“ uzavírá Zdeněk Pelc.