Podvody na zlevněných jízdenkách! Někteří dopravci si z toho udělali slušný byznys
Český člověk je bytost vynalézavá a dokáže vydělávat téměř na všem. Zároveň máme rádi slevy, ať už jsou reálné nebo hezky vykreslené a poutavě odprezentované. Když se dají tyto dvě věci dohromady, může vzniknou slušný byznys, na kterém tratí stát. Alespoň v případě zlevněných jízdenek, které dotuje.
Dopravci dělají všechno pro to, aby co nejvíc vydělali. Logické, jinak by se do podnikání samozřejmě ani nemuseli pouštět. Ale kde to nejde zcela hladce, zvyšuje se nutkání pomáhat si cestou, která není tak docela legální. Často se z toho pak stane smrtící spirála, ze které už není úniku.
Dosavadní dvě stovky namátkových kontrolních akcí v letošním roce odhalily u autobusových a vlakových dopravců několik případů nesrovnalostí při žádání o kompenzace za státem nařizované slevy. Ministerstvo dopravy se proto nyní zaměří na podrobnější prozkoumání dokladů dopravců, kterými vykazují zlevněné jízdenky.
Triků, jak přilákat cestující, je přitom celá řada. Jeden železniční dopravce například nabízel dětskou jízdenku, na kterou však mohli jezdit i dospělí. Jiný vykuk zase vykázal několik desítek fiktivních cestujích, za které potom žádal od státu peníze. Ministerstvu však došla trpělivost a posvítí si zejména na dopravce, kterým vyplácí kompenzace za studentské, seniorské a další slevy.
"V následujících měsících zkontrolujeme zpětně doklady a dokumenty u dopravců, které souvisejí s vyčíslováním a vykazováním kompenzací. Vyžádáme si od nich také informace o nastavení rezervačních portálů a elektronických systémů, přes které dopravci prodávají cestujícím jízdenky," tvrdí ministr dopravy Dan Ťok.
Čtvrt miliardy za rok
Cílem kontroly bude detailně prověřit, zda dopravci nemají špatně nastavený systém při vystavování, kontrole a vykazování zlevněných jízdenek. Ministerstvo důkladně zkontroluje, zda dopravci při žádostech o milionové prostředky ze státního rozpočtu postupují správně. Ono se není co divit, protože ze státní kasy na pokrytí těchto potřeb putuje více než čtvrt miliardy za rok.
Státem nařízené slevy se týkají všech autobusových i železničních dopravců a platí pro konkrétní skupiny obyvatel. Děti do šesti let mohou cestovat zdarma, děti do patnácti let pak platí polovinu ze základní ceny jízdenky, žáci pouze zhruba třetinu plného jízdného. Studenti do 26 let mají slevu pětadvacet procent, zdravotně a tělesně postižení jezdí jen za čtvrtinu ceny. Jejich doprovod má přitom nárok na jízdenku zdarma.
V regionální dopravě objednávané kraji a obcemi a v dálkových vlacích zajišťovaných státem jsou slevy dopravcům hrazeny objednateli těchto služeb, v ostatních, takzvaných komerčních autobusech a vlacích pak Ministerstvem dopravy. A bylo by hodně špatným hospodářem, kdyby si nehlídalo, kam jeho peníze putují.