Pošta převede 2 500 poboček, služby poskytne nejen obchodní řetězec
Panika není na místě, pošty se ani v malých obcích zavírat nebudou. To je asi hlavní zpráva, která by měla uklidnit všechny, kteři už se děsili, kolik desítek kilometrů budou muset jezdit na poštu. Ke změnám už ale dochází.
V mnoha obcích už je to realita, která funguje možná ještě o něco lépe, než se původně plánovalo. Česká pošta na začátku tohoto měsíce evidovala 182 poboček pošt Partner, které se staly plnohodnotným náhradníkem. Do roku 2025 by mělo jít o 2 500 poboček. Je to model, který se už dříve osvědčil v zahraničí. Znamená to, že Česká pošta sice odejde z míst, kde není provoz rentabilní, ale v žádném případě nejde o zrušení služeb. Právě naopak.
Hlavním partnerem se stal obchodní řetězec COOP, protože se zaměřuje zejména na regiony, ve kterých má na tři tisíce prodejen. "S ohledem na probíhající jednání jak s obcemi, tak se soukromníky, případně řetězcem COOP nemůžeme blíže specifikovat lokality, kterých se přeměna týká. Potenciálními smluvními partnery jsou jak obce, tak soukromníci. Záleží vždy na konkrétním případě, jedná se o dvoustranné, rovnocenné jednání," tvrdí mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Zájemcům o provozování Pošty Partner přináší revidovaný projekt vyšší finanční motivaci, například v podobě bonusů za rozšíření hodin pro veřejnost. Snížily se také sankce za nedodržení podmínek. "Při realizaci projektu postupujeme od menších obcí, sami se nám hlásí starostové či soukromníci, kteří chtějí Pošty Partner provozovat. Z pohledu občanů je jednou z největších výhod projektu pružnost otevírací doby, kdy obce, případně soukromníci sami určují rozsah hodin pro veřejnost, který nesmí klesnout pod naše požadované minimum," vysvětluje Vitík.
Reakce na novinku jsou vesměs velmi kladné. Ať už starostové, tak i občané si nabízené služby a jejich dostupnost chválí. "Vše proběhlo bez problémů. Zastupitelstvo projekt schválilo, na začátku května jsme zahájili činnost pošty Partner v Jednotě," pochaluje si starostka Lišan na Rakovnicku Dana Medřická.
Stejně na tom jsou také například v Krupé. "Alespoň si můžeme nakoupit a ušetříme jednu cestu," usmívala se asi sedmdesátiletá paní a její kamarádka ji doplnila: "Ono se vlastně vůbec nic nezměnilo. Jen říkali, že snad nefunguje nějaká platba, ale to nám může být jedno, stejně jsme nic takového nepoužívali."
Vzájemnou spolupráci si chválí i COOP, protože mu to samozřejmě může přitáhnout nové zákazníky. Pro ty stávající je to zase dobrý argument, že i obchodní řetězec pro ně může udělat něco dobré a ne jen zdražovat. "Díky struktuře Skupiny COOP vlastní družstva členové-obyvatelé v těchto regionech. Proto se více než jiní obchodníci zaměřujeme na podporu těchto regionů a provozujeme prodejny mnohdy i v lokalitách, kde jsou na hranici udržitelnosti. Již v minulosti jsme přidali na prodejny doprovodné služby - platba složenek, cash back a další," má jasno Lukáš Němčík, manažer Svazu českých a moravských spotřebních družstev, Skupiny COOP.
Vypadá to tedy, že si zatím všichni spokojeně chrochtají blahem a na obzoru není žádný mráček. Snad možná to, že Česká pošta přispívá na zaměstnance na přepážce jen část původní mzdy, nebo že údajně požaduje vysoké sankce za zrušení pobočky? Mohlo by se to zdát jako komplikace. Zatím však není zdaleka tak velká, aby dál vesele vznikaly nové pošty Partner.