Praha uzavře se Správou železnic memorandum o stavbě železnice na letiště
Hlavní město uzavře se Správou železnic memorandum o spolupráci na přípravě stavby železničního spojení na Letiště Václava Havla. Dohoda se týká vypořádání majetkoprávních vztahů a získání pozemků nutných pro stavbu terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé Míli.
V současnosti je dokončen jediný úsek trati k letišti, Negrelliho viadukt. Celá trať by měla být zprovozněna do roku 2028. Na letiště musí cestující nyní jezdit autobusy od stanice metra A Veleslavín.
Investorem bude Správa železnic
Při výstavbě bude Správa železnic investorem železniční trati, dopravního terminálu a parkoviště P+R s asi 950 místy. Hlavní město zaplatí stavbu tramvajové trati Dědinská-Terminál 3 a vybuduje parkovací nástavbu o kapacitě 1 050 míst. Pozemky, na kterých bude terminál stát, vlastní soukromníci. „Je proto vhodné začít systematickou majetkoprávní přípravu - nákup pozemků pro výše uvedené záměry,“ píše se v dokumentu, který schválili pražští radní.
Pozemky začne vykupovat město
Pozemky může SŽ od soukromých vlastníků vykupovat teprve po vydání územního rozhodnutí pro jednotlivé stavby. S vedením Prahy se proto správa domluvila, že pozemky začne vykupovat město, které je pak prodá SŽ. Od toho si obě strany slibují urychlení přípravy výstavby. V případě, že SŽ územní rozhodnutí nezíská a pozemky zůstanou ve vlastnictví Prahy, je hlavní město bude moci bez ohledu na zmíněné řízení využít ke stavbě tramvajové trati.
Dlouho plánovaná stavba
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let minulého století. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a umožnit provoz vlaků na letiště i na Kladno v desetiminutových intervalech. Stavět by se podle dřívějších vyjádření SŽ mohlo začít v roce 2024. Plánované spojení vyjde na 40 miliard korun.
KAM DÁL: Hejtmanka Pecková: Převrat ve veřejných financích je totální. Budeme utahovat opasky, kde se dá.