Předvolební populismus, nebo si to můžeme dovolit? Další zlevňování jízdného pro studenty a seniory
Pražský magistrát chce zlevnit od 1. října 2018 jízdné v MHD pro studenty a seniory. Nově budou platit 1 280 korun ročně. Magistrát na slevě přijde ročně o asi 208,5 milionu Kč. Může si to ale vedení hlavního města dovolit, nebo jde jen o promyšlený předvolební tah?
Nyní platí studenti 2 400 korun za desetiměsíční kupon a senioři 1 100 za pětiměsíční. Ztrátu bude krýt magistrát ze svých peněz. Slevu musí příští týden schválit pražští radní. Záměr navazuje na vládní záměr na cestování zdarma na železnici pro seniory a studenty.
"Poté, co rada neschválila snížené jízdné pro studenty a seniory ve výši 365 korun, tak jsem hledal cestu i s ohledem na návrh vlády," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Tři druhy kuponů
Studenti i senioři si budou moci shodně koupit tři druhy kuponů. Prvním je měsíční za 130 korun, čtvrtletní za 360 korun nebo roční za zmíněných 1 280 korun. Studentům tak bude platit kupon i o prázdninách. Dosud si mohli pořídit maximálně desetiměsíční.
Kupony budou mít vždy dvě podoby, a to sice s volně volitelným začátkem platnosti, nebo od každého prvního v měsíci. Kupon si budou moci koupit nejdříve 60 dnů před začátkem platnosti. Zároveň budou zrušeny používané pěti a desetiměsíční kupony.
Kdo dostane peníze?
Od letošního září do října by měla být ztráta asi 88,9 milionu korun. Největší ztrátu bude město muset dorovnat právě DPP, a to zhruba 83,6 milionu. Zbylé peníze dostanou ostatní autobusoví dopravci a provozovatel přívozů. "Krytí vzniklých ztrát z jízdného v roce 2018 bude dofinancováno dopravcům čtvrtletně po vyhodnocení prodejů," píše se v dokumentu. Ztráta za rok 2019 bude zapracována do návrhu rozpočtu pro příští rok. Na jízdném vybere pražský dopravní podnik (DPP) ročně zhruba čtyři miliardy korun.
Podle dokumentu navazuje sleva na vládní programové prohlášení, v kterém se píše, že vláda umožní studentům do 26 let a seniorům nad 65 let bezplatné cestování po železnici. V pražské integrované dopravě jsou totiž zahrnuty spoje, na které se sleva vztahuje. "Protože Praha a Středočeský kraj budují společný integrovaný dopravní systém, je potřeba, aby i poskytované slevy byly pokud možno shodné," píše se v materiálu.