Problém záchytných parkovišť: Kapacita nestačí, centrum Prahy se plní k prasknutí
Je to smutný obrázek každého všedního dne. Ráno přeplněné silnice na vjezdech do hlavního města, stejně jako odbočky do centra. Totéž se opakuje odpoledne, když skončí pracovní doba a Středočeši se snaží dostat domů. Co s tím? Řešením by byla záchytná parkoviště. Jenže tu je háček.
Praha dnes eviduje šestnáct záchytných parkovišť P+R (park + ride, tedy zaparkuj a jeď) plus další čtyři, která označení P+R nemají. Nicméně dobrá, když přimhouříme obě oči, dostaneme se na dvacet. Jenže jejich kapacita není ani tři tisíce míst, což je žalostně málo. V hlavním městě totiž denně potřebuje zaparkovat minimálně pětkrát tolik majitelů aut. V drtivé většině proto, že dojíždějí za prací z celého Středočeského kraje.
Dobrá polovina z nich by uvítala, kdyby mohla auto nechat na okraji Prahy a dál jet městskou hromadnou dopravou. Bohužel je to zhola nemožné. "Nutí nás jezdit do centra. Tím spíš, že já pracuju na Karlově náměstí, to je úplné peklo. Navíc teď zavádějí nové zóny, takže budeme pořád platit za něco, co vůbec nechceme," rozčiloval se řidič z Kamenice. Podobně to vidí i další.
Zřizování nových parkovacích zón vypadá jako pokus vyhnat obyvatele jiných částí kraje, než je Praha, mimo. Prostě pryč s nimi z hlavního města. "Městské části si nezřídily zóny kvůli tomu, aby vyhnaly někam Středočechy a další, kteří jezdí do Prahy, ale proto, aby rezidentům umožnily parkování a zklidnily dopravu," tvrdí náměstek primátorky hlavního města Prahy pro dopravu Petr Dolínek.
Ze stejného důvodu odmítá výtku, proč se nemyslelo na budování záchytných parkovišť dříve, než se začalo s novými zónami. Podle Dolínka to spolu vůbec nesouvisí. "Zóny nemají nic společného s tím, jestli někdo dojíždí někam do práce. Ale Praha nemůže snést to, aby sem každý přijel autem a divil se, že jsme jim neumožnili zaparkovat."
Magistrát má prý momentálně vytipováno několik desítek lokalit, kde by se mohla P+R parkoviště postavit. Nebude to však rozhodně hned. "Kraj s Prahou nejednaly včas, zaspalo se,“ má jasno například poslankyně za STAN Věra Kovářová.
Záchytná parkoviště jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy. A i ROPID cítí velkou potřebu jejich výstavby. "Parkovišť P+R je určitě nedostatek, zbudování nových v Praze je však v dnešní době problémové. Proto usilujeme zejména o budování parkovišť P+R v regionu u vlakových stanic, kde je na to více prostoru," tvrdí Zbyněk Jiráček.
Jenomže slova jsou jak kapky deště. Tolik jich na vás spadne a jen málokteré si pamatujete. Zatím to bohužel vypadá, že problematika záchytných parkovišť bude mít velmi podobný osud. Bude se mluvit a mluvit, téma se vytáhne vždy před volbami jako králík z klobouku a pak se zase nechá zmizet. Ale co, vždyť tohle už přeci známe...