Projeďte se pražskými tramvajemi. František Křižík by dnes asi koukal
Pražskými ulicemi jezdí tisíc tramvají. Ročně převezou více než 350 miliard cestujících tam, kam potřebují. Vozový park se neustále zvětšuje, od 60. let minulého století se samozřejmě i zmodernizoval. V hlavním městě jezdí jedenáct druhů tramvají. Jezdíte s nimi rádi?
Vozový park pražských tramvají vás dostane. I když od první elektrické tramvaje Františka Křižíka, která vyjela v roce 1891, už uběhla pěkná řádka let, přesto je stále na co koukat. Český vynálezce a technik by dnes asi jen udiveně zíral. Podívejte se, čím vlastně jezdíte, a nezapomeňte se v sobotu 25. března účastnit tramvajové slavnosti s průvodem Prahou.
Vozový park tramvají využívá jedenáct typů tramvají, každý z nich má své plusy a mínusy. Ve starých najdete velký kus historie. V těch nových zase nahlédnete do budoucnosti. Nejpočetnější typy, kterými se v Praze svezete, jsou T3, KT8D5, T6A5, 14T a 15T.
Tatra T3 se stala legendou - jde o nejstarší typ tramvaje, který ještě stále v Praze funguje. Cestujícím slouží už od roku 1960. Díky nadčasovému designu byla tehdy ještě velmi moderní T3 vyvážená i do zahraničí. V jeden okamžik šlo dokonce o nejrozšířenější stroj na světě!
Dnes jezdí Prahou 663 kusů této historické krásky zmodernizovaných do typů T3R.P a T3SUCS. V současnosti si v původní T3 užijete prostornější dveře, nová je také protiskluzová podlaha a kožené sedačky byly vyměněny za laminátové. Pokud budete mít štěstí, stále ještě narazíte na poslední původní základní typy T3, jezdí však jen poslední čtyři mohykáni.
Hranatá KT8D5 - byla prvním typem pražské obousměrné tramvaje. Je typická svým hranatým designem a kloubem. S tímto typem byl na začátku problém, protože místy v zatáčkách zasahovala do protisměru a dokonce brousila chodníky. Kvůli tomuto typu se musela rekonstruovat některá místa. Vyšlo to levněji než předělávat vozy.
V roce 2004 prošly tramvaje modernizací, a to ve velkém stylu. Od moderního motoru, přes kamerový systém až po nízkopodlažní článek a zbrusu nový interiér. Poznáte je podle přídavného páru reflektorů a prohnutým bílým pruhem vepředu na masce stroje.
Nástupce legendy T3 - jako nástupce úspěšné "Té trojky" začala v roce 1995 jezdit tramvaj T6A5. Ve své době byla tím nejmodernějším, co bylo možné v Praze vidět. Měla výkyvné dveře, které cestující sám otevře, ale i informační tabule, na kterých byla vidět i konečná zastávka. Samozřejmě dnes už také tento model prošel rekonstrukcí. Momentálně je vevnitř i digitální panel a nový podvozek.
"Porsche" Škoda 14T - jde o první luxusní moderní tramvaj od Škodovky. Vyjela v roce 2006 a díky designu si získala obdivnou přezdívku Porsche. Tramvaj automaticky reguluje rychlost podle omezení na trati. Samozřejmou výbavou už je také kamerový systém, díky němuž může řidič sledovat okolí. Navíc je tramvaj vybavena klimatizací a interkomem pro komunikaci s řidičem. Je nízkopodlažní, což ocení především důchodci a maminky s kočárky.
Škoda 15T - Je tím nejmodernějším, čím se můžete na pražských kolejích povozit. Jezdí od roku 2010 a vznikla na základě předchozích zkušeností s předchozím modelem "Porsche". Dalo by se říci, že model je ušitý hlavnímu městu přímo na míru a nese podpis autora designu Pendolina. Je samozřejmě nízkopodlažní a Pražané sami si odhlasovali dřevěné posezení uvnitř.