Rozhodnuto: Pohyb cyklistů se v centru Prahy omezí od dubna
Cyklisté zřejmě na pěší zóny v historickém centru hlavního města nevjedou od 1. dubna. Vyplývá to z popisu omezení, který zveřejnil odbor dopravy Prahy 1 na úřední desce radnice. Zákaz bude platit od 10.00 do 17.00 například pro ulici 28. října, části ulice Na Příkopě či na Staroměstském náměstí. Proti kroku se staví například Praha 7 nebo sdružení AutoMat, které organizuje už druhou petici.
Opatření má na starosti dopravní úřad pro Prahu 1, který v minulosti pro pěší zóny v centru města vydal výjimku, umožňující pohyb cyklistů. Podle vedení Prahy 1 je nyní namístě výjimku zrušit, protože se v oblasti začaly pohybovat motorové koloběžky, které ohrožují chodce. Nebezpečí podle radnice znamenají i běžní cyklisté. Lidé mohou proti opatření do 27. ledna vznášet námitky.
Neobejde se to bez protestů
Omezení se má týkat hlavně oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Opatření počítá s objízdnými trasami, například ulici Na Příkopě bude nutné objet Jindřišskou a Panskou směrem na Ovocný trh. Směrem na západ zase objížďka povede Vodičkovou na Lazarskou a dále na Národní třídu.
Proti omezení protestuje sdružení AutoMat, podle kterého je zbytečné. Členové spolku sbírají podpisy pro už druhou petici, se kterou se chtějí obrátit na zastupitelstvo. První petici projednali zastupitelé koncem loňského listopadu, neodhlasovali však žádné usnesení, protože věc je podle nich čistě v kompetenci místního úřadu v Praze 1.
Opravdu je to nutné?
Část zastupitelů tehdy tvrdila, že město by mělo se záměrem vyslovit nesouhlas, protože je v rozporu se strategickými plány Prahy. Proti zákazu se ohradila i radnice Prahy 7 a obyvatelé metropole proti němu několikrát protestovali. Záměr Prahy 1 zakázat průjezd i cyklistům před loňskými prázdninami schválila rada městské části, další rozhodování se nyní týká úředníků.
Na pěších zónách dělají problémy hlavně elektrokoloběžky, které nahradily vozítka segway poté, co magistrát jejich provoz v historickém centru zakázal. Právě koloběžky byly prvotním impulsem k zákazu, do kterého kvůli formulaci zákona podle Prahy 1 musí spadnout i kola. Podle stanoviska ministerstva dopravy je však možné tato vozítka zakázat bez nutnosti omezení běžných kol.