Rusové nemají v čem létat, spojenci jim nepomůžou, říká expert. A tak náhradní díly shání Putinovi agenti
Běžní Rusové nemají v čem létat. Zatímco ve vojenských technologiích jde Rusko mílovými kroky dopředu, Putinovi agenti musí shánět díly do osobních letadel na černém trhu a nevypadá to, že by Rusové byli schopni vyrobit vlastní stroje, říká analytik Jiří Vojáček. Pomoc nemůže Rusko hledat ani u svých spojenců, protože ti se bojí odvety Spojených států.
Sedm civilních letadel. Jen tolik dokázali Rusové vyrobit od počátku invaze na Ukrajinu v roce 2022. Na jejich požadavky je to zoufale málo. Ani před válkou to ale nebyla žádná sláva, podle Moscow Times vyprodukovalo Rusko v roce 2021 třináct kusů komerčních strojů. Důvod je jednoduchý: teď mají prostě přednost vojenské stroje, jak píše list. Drtivá většina letadel, která v Rusku létala, tak byla západní výroby a tamní aerolinky teď mají obrovské problémy se sháněním dílů kvůli sankcím.
Mají tak často jedinou volbu – takzvaně kanibalizovat jeden stroj, aby se stal sadou náhradních dílů pro další stejné typy. Ani to se ale nedá držet věčně. Redakce Čtidoma.cz tak oslovila odborníka Jiřího Vojáčka, který nastínil možnosti ruského režimu. Odborník potvrdil, že se Rusko i přes sankce snaží sehnat náhradní díly na letadla, jak to jde.
Díly shání Putinovi agenti
„Tajné služby se hlavně pro Aeroflot snaží získat náhradní díly, kde se dá, zejména přes svoje firmy na Západě, stejně jako to dělali s technologiemi během studené války. Ale stejně jako tehdy je ten přísun dílů velmi nákladný a vždy bude nedostatečný,“ uvádí Vojáček a zároveň dodává, že ač se Rusko tváří, že si s výrobou civilních letadel vystačí samo, situace rozhodně není tak růžová. Pokud válka brzy neskončí, Putin se zřejmě bude muset poohlédnout po úplně jiných strojích.
Ruský letecký průmysl v krizi
„Problém je, že ruský letecký průmysl, a to nejen vojenský, ale i civilní, je v krizi. Existuje řada návrhů nových letounů, ale jejich výroba, stejně jako se to ukazuje u mnohem štědřeji financovaných typů vojenských, stagnuje a nijak se nerozvíjí,“ konstatuje analytik, a ačkoliv připouští, že třeba ruský Iljušin měl několik zajímavých projektů na civilní letadla, stačit to rozhodně nebude.
Nepomůžou ani spojenci
„Rusko se bude muset – pokud válka brzy neskončí – obrátit na třetí země, zejména Čínu, protože ani ostatní státy BRICS, které dělají vlastní letadla (Indie, Brazílie) nechtějí jít do sporu se Spojenými státy,“ nastiňuje Vojáček očekávaný vývoj do budoucna, pokud neskončí válka na Ukrajině a neuvolní se sankce. Putin tak má za současné situace velmi svázané ruce.
„Jediné řešení je začít investovat do vlastního leteckého průmyslu, na to ovšem Rusko nemá, nebo ukončit válku a pak se vrátit k obchodování se západními výrobci. Podobné potíže sledujeme i v jiných odvětvích ruského hospodářství, proto si myslím, že válka pomalu spěje ke konci,“ dodává analytik.
Airbus v kukuřičném poli
Skvělým důkazem o krizi tamního letectví je příběh Airbusu A320, se kterým piloti společnosti Ural Airlines museli v září 2023 dosednout v kukuřičném poli na Sibiři. Nikdo nebyl zraněn, ale letadlo zůstalo uvězněno v poli. Ačkoliv aerolinky původně plánovaly, že letadlo vrátí do provozu, musely od toho upustit, jak píše Business Insider. Důvodem je právě nedostatek dílů a také „nulová podpora ze strany Airbusu za současných podmínek“, na kterou si stěžoval zástupce letecké společnosti tamnímu deníku Izvestia. Airbus tak zřejmě v kukuřičném poli zůstane navždy nebo bude rozřezán na díly a odvezen po kusech.