Sdílená kola si Kladenští oblíbili. Kde všude ještě na bikesharing narazíte?
Moderní trendy, které milují lidé napříč celým světem, již dávno nejsou jen doménou slavných metropolí, naopak. Zatímco v Kralupech na jaře postavili obří rám, blízké Kladno se vydalo trochu jiným směrem. Na přelomu května a června tady radnice spustila systém sdílených elektrokol, který už na počátku vyvolal obrovský boom. Jak moc se tato novinka osvědčila a které další destinace vám v současné době populární bikesharing taktéž nabídnou?
K dispozici je jim tato novinka od počátku září, a to každý všední den od 7.00 do 14.30 hod. Poplatek za jednu jízdu činí 30 Kč a taxi je možné objednat na tel.: 601 139 139.
Zatímco půjčování běžných kol není v České republice ničím výjimečným a nabízejí ho již dlouhou dobu třeba České dráhy, elektro bike sharing je u nás vesměs naprostý unikát.
Již na počátku léta s tímto inovativním projektem přišlo město Kladno - a výsledek? „Mezi občany panuje o systém sdílení bicyklů velký zájem, a to už od jeho spuštění. V průměru jsme evidovali v této sezoně okolo 180 výpůjček za den,“ uvádí tisková mluvčí Lenka Růžková.
Jednorázové výpůjčky jednoznačně vedou
„Velmi často však záleží hlavně na tom, jaké panuje počasí. Výjimkou tak nebyly ani dny, kdy se počet zarezervovaných kol vyšplhal až na 260,“ pokračuje Lenka Růžková a dodává, že v drtivě většině případů Kladeňáci touží hlavně po elektrickém pohonu. To by však nebylo takové překvapení, ale vyplatí se uvést ještě jeden zajímavý fakt. Ty, kdo bikesharing využívají, totiž spíše než cenově výhodné předplatné zajímá hlavně možnost jednorázových výpůjček.
Především je ale třeba zdůraznit, že obliba této služby prudce stoupá a patrné je to zejména při srovnání s dřívějškem. Již v roce 2017 totiž Kladno nabízelo sdílení běžných bicyklů v pilotním programu. Ovšem v tomto případě se počet výpůjček pohyboval okolo 80 denně. Vzhledem k tomu, že celé město je značně rozlehlé, s mnoha terénními nerovnostmi, není divu, proč místní dávají přednost elektickému pohonu. Neustále šlapat do kopců se zkrátka nechce nikomu.
Samouzamykatelná a navíc dostupná po celém městě
V porovnání s dřívějškem se navíc celý systém zefektivnil. „Jako první město na světě dnes Kladno nabízí samouzamykatelná kola. Cyklisté je tak nemusí poutat k pevným oporám a pokud někdo odstaví kolo na nevhodné místo, je snadné ho přemístit. Toto byl nejčastější problém kol v pilotním provozu,“ zdůrazňuje tisková mluvčí a dodává, že virtuální stanice pro vrácení kol jsou přitom rozmístěny po celém městě, a to včetně okrajových čtvrtí.
Pokud některý zájemce neholduje moderním technologiím nebo nemá chytrý telefon, může se přijít zaregistrovat do systému na recepci hotelu Sletiště. „Pracovníci recepce pomáhají s registrací i s provedením platby, případně nabitím či zprovozněním čipové karty. Mysleli jsme i na ty, kteří nemají čipovou kartu nebo svoji z nějakého důvodu nechtějí k půjčování kola využívat. Na recepci si lidé mohou za vratnou zálohu 50 Kč karty zapůjčit,“ vysvětluje Lenka Růžková.
Podobný systém pak funguje také v případě vrácení. Vždy buď postačí nechat kolo na jednom z virtuálních stanovišť, anebo využít služeb dvou pevných nabíjecích stanic na Sletišti a na Havlíčkově náměstí ve Švermově. Kolo však mohou cyklisté ponechat i mimo virtuální stanice. V tomto případě je dotyčnému účtována symbolická pokuta ve výši deseti korun, která se strhne z částky na jeho účtu. Pokud jsou kola ponechána na méně frekventovaném místě, díky systému GPS je pracovníci servisu rychle dohledají a přesunou zpět na správné stanoviště.
Jak je na tom se sdílením elektrokol svět?
V současné době je sice Kladno prvním městem, které využívá funkci Freebike od společnosti Homeport, nicméně v zahraničí již jde o zavedenou praxi. Na elektrická kola tak dnes můžeme narazit v mnoha evropských metropolích, počínaje Londýnem a Barcelonou konče. Často je však nutné bicykly na elektrický pohon vracet tam, kde byly vyzvednuty, neboť virtuální stanice na řadě míst zkrátka ještě neexistují. Ale už i v tomto případě se vyskytují světlé výjimky.
Například ve Velké Británii jsou tyto moderní inovace přímo zakotveny ve vládním programu. Službu bike sharing tak můžete bez problémů využít třeba v Londýně, Edinburghu či Belfastu. Švédská metropole Stockholm jde přitom ještě dál a nabízí okolo pěti tisíc elektrokol. Začínali zde přitom stejně jako na Kladně. Nejprve si mohli návštěvníci půjčit klasický bicykl, ovšem poptávka později převýšila nabídku a kapacita stanic nestačila. Nyní tak vše probíhá přes internet.
Významným způsobem však v poslední době šlape Kladnu na paty kanadské Calgary. V pondělí 29. října zde schválili pilotní program Lime, jehož unikátnost spočívá zejména v tom, že cyklisté budou moci své kolo nechat v podstatě kdekoliv, přičemž ho poté pouze uzamknou. Díky mobilní aplikaci totiž uvidí ostatní zájemci jeho polohu a následně si ho zase vyzvedne jiný uživatel. Překoná tak na poli moderních inovací toto kanadské město svůj středočeský protějšek?