Segwaye se do centra Prahy nevrátí. Turisté však zákaz často porušují
Příznivci segwayů se návratu těchto elektrických vozítek do centra Prahy zřejmě nedočkají. Pražský městský soud už podruhé zamítl žalobu asociace provozovatelů segwayů, kteří nesouhlasili s rozmístěním značek zakazujících vjezd vozítek do historických částí Prahy.
"Soud považuje za zcela racionální a důvodné, že v nejfrekventovanějších částech Prahy byl pohyb těchto vozidel na chodnících omezen," konstatovala předsedkyně soudního senátu Eva Pechová. "Nejednalo se o samoúčelný postup," doplnila. Právník asociace provozovatelů segwayů Pavel Říčka ale řekl, že znovu podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Na provoz segwayů, které využívali především turisti, si dlouhodobě stěžovaly radnice městských částí, kritizovali ho také někteří obyvatelé centra. Plošné vytlačení vozítek z širšího středu metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Město ohledně zákazu argumentovalo právě bezpečností chodců.
Plošný zákaz označují provozovatelé za zlovůli
Provozovatelům segwayů vadí "prohibice ze strany Prahy na podstatné části historického území". Tvrdí, že pokud město mělo problém s nedodržováním dopravních pravidel, mělo je vymáhat prostřednictvím tehdy platných předpisů. Plošný zákaz označují za "zlovůli", podle nich bylo možné ponechat segwaye ve vozovce nebo na cyklostezkách. Praha si však za svým rozhodnutím přijatým za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) stojí.
Soudkyně kromě jiného uvedla, že segwaye se po městě na rozdíl od cyklistů pohybovaly po chodnících. Provozovatelé to pak komentovali mimo jiné tak, že cyklisté v centru rovněž jezdí po chodnících. Kola se podle žalobců navíc pohybují mnohem rychleji a nebezpečněji než segwaye, které prý vyvinou jen rychlost chůze. Majitel segwaye René Buřič, který je jedním z žalobců, se po vyhlášení rozhodnutí podivoval rovněž nad tím, proč soud hovořil o chodnících, když zákaz vozítek platí všude, tedy i ve vozovce.
Neposlušní jsou jen turisté
Situace se v centru po zákazu podle vedení radnice i podle městské policie zlepšila. "Problémy s jezdci na těchto vozítkách v ulicích Prahy jsou skutečně ojedinělé. Většinou se jedná o turisty neznalé naší legislativy," uvedla mluvčí strážníků Irena Seifertová. Radní Prahy 1 David Skála (Praha 1 Sobě) řekl, že problémem jsou nyní velké elektrokoloběžky. O řešení problému už začala radnice jednat s ministerstvem dopravy.
Městský soud už v roce 2017 konstatoval, že nařízení Prahy, které zákaz zavedlo, by mohl přezkoumat pouze Ústavní soud a nelze proti němu podat správní žalobu. Navazující rozhodnutí o rozmístění značek, které žaloba napadala, bylo podle tehdejšího názoru městského soudu pouhou realizací tohoto nařízení města. S tím ale nesouhlasil Nejvyšší správní soud, který v rozhodnutí o vymezení zákazového území spatřoval tzv. opatření obecné povahy, a nakázal proto městskému soudu, aby k němu takto přistupoval. Soud přesto dospěl ke stejnému závěru jako před dvěma lety.
Značky se zákazem stály miliony
Segwaye nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné. Zákaz vjezdu město schválilo v červenci 2016, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat, a jezdci tak z ulic zmizeli až o půl roku později. Instalace značek vyšla na 3,7 milionu korun.