Škoda Auto může masivně propouštět. Zpoždění brexitu představuje také ohrožení investic

Mají se zaměstnanci začít bát o práci?
Foto: archiv
Mají se zaměstnanci začít bát o práci?

Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic a pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování. Potvrdila to mluvčí automobilky Škoda Auto Simona Havlíková. Co to může znamenat v reálu?

reklama

Škoda podle Havlíkové potřebuje stejně jako celý průmysl velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a Evropskou unií. „Současný vývoj okolo brexitu stále bedlivě sledujeme a zkoumáme celé spektrum možných dopadů. Znamená pro nás další období pochybností a nejistoty v plánování. V této obtížné situaci se i nadále připravujeme na všechny možné scénáře.“

Musíme rychle jednat

Po čtvrtečních parlamentních volbách v Británii je podle analytiků ale takřka jisté, že země opustí unii v lednu 2020. V hlasování totiž absolutní většinu v Dolní sněmovně získali konzervativci britského premiéra Borise Johnsona, kteří před volbami slibovali rychlé schválení brexitové dohody a britský odchod z EU na konci ledna.

Bez ohledu na brexit je podle mluvčí automobilky jasné, že Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro koncern Volkswagen i značku Škoda, na britský trh dodá Škoda ročně desítky tisíc vozů. "Můžeme pouze apelovat na všechny zúčastněné strany, aby využily zbývající čas k vyjednání takového řešení, které bude přijatelné pro všechny zúčastněné strany," řekla Havlíková.

Pro automobilový průmysl je podle ní prioritou otevřený přístup na trh a jasně stanovené celní procesy. "Aby nedošlo k nepříznivým dopadům na výrobu just-in-time a na naše evropské dodavatelské řetězce," dodala mluvčí.

Bude stačit současná homologace?

Škoda již dříve uvedla, že je pro ni důležité také vzájemné uznávání homologací automobilů. Firmě nyní pro vývoz do Británie stačí evropská homologace, je ale otázkou, zda by Británie uznávala evropské homologační předpisy také po brexitu.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává v ČR asi 37 000 lidí.

reklama
#brexit #Škoda Auto #zaměstnanci #práce #investice

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.