Škoda Auto může masivně propouštět. Zpoždění brexitu představuje také ohrožení investic
Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic a pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování. Potvrdila to mluvčí automobilky Škoda Auto Simona Havlíková. Co to může znamenat v reálu?
Škoda podle Havlíkové potřebuje stejně jako celý průmysl velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a Evropskou unií. „Současný vývoj okolo brexitu stále bedlivě sledujeme a zkoumáme celé spektrum možných dopadů. Znamená pro nás další období pochybností a nejistoty v plánování. V této obtížné situaci se i nadále připravujeme na všechny možné scénáře.“
Musíme rychle jednat
Po čtvrtečních parlamentních volbách v Británii je podle analytiků ale takřka jisté, že země opustí unii v lednu 2020. V hlasování totiž absolutní většinu v Dolní sněmovně získali konzervativci britského premiéra Borise Johnsona, kteří před volbami slibovali rychlé schválení brexitové dohody a britský odchod z EU na konci ledna.
Bez ohledu na brexit je podle mluvčí automobilky jasné, že Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro koncern Volkswagen i značku Škoda, na britský trh dodá Škoda ročně desítky tisíc vozů. "Můžeme pouze apelovat na všechny zúčastněné strany, aby využily zbývající čas k vyjednání takového řešení, které bude přijatelné pro všechny zúčastněné strany," řekla Havlíková.
Pro automobilový průmysl je podle ní prioritou otevřený přístup na trh a jasně stanovené celní procesy. "Aby nedošlo k nepříznivým dopadům na výrobu just-in-time a na naše evropské dodavatelské řetězce," dodala mluvčí.
Bude stačit současná homologace?
Škoda již dříve uvedla, že je pro ni důležité také vzájemné uznávání homologací automobilů. Firmě nyní pro vývoz do Británie stačí evropská homologace, je ale otázkou, zda by Británie uznávala evropské homologační předpisy také po brexitu.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává v ČR asi 37 000 lidí.