Škoda zkoumala přes 1 000 nehod, za drtivou většinou může člověk a nejhorší je pátek
Již deset let působí v České republice výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Za celou dobu Škoda prozkoumala 1 048 dopravních nehod vozidel značky Škoda, 99 procent z nich zavinil lidský faktor. Automobilka se dlouhodobě snaží bezpečnost na silnicích zvyšovat, ať už konstrukcí svých vozů, nebo různými projekty, řekli dnes novinářům zástupci firmy.
Škoda si vede o zkoumaných nehodách podrobnou statistiku. Vyplývá z ní napřílad, že nejvíce se vozidla srážejí s jinými vozy. Z 1 048 nehod se tak stalo v 390 případech. Na druhém místě jsou srážky s chodci, kterých Škoda eviduje 278. Třetí nejčastější příčinou dopravní nehody je náraz do pevné překážky. Naopak nejméně srážek vozů zaznamenali výzkumníci mladoboleslavské automobilky s cyklisty, z více než 1 048 nehod se vůz s cyklistou srazil v devíti případech.
Hlavní je bezpečnost posádky
Na základě zkoumaných nehod Škoda Auto upravuje vývoj svých vozidel. Zástupci firmy připomněli, že všechny modely od roku 2008 získaly v době svého uvedení na trh od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Díky výsledkům zkoumání nehod vozů Škoda se firma snaží bezpečnost posádky ještě více zvyšovat. Upravuje se například struktura karoserie a skladba materiálu, ale i umístění ventilu bočního airbagu, ze kterého po nárazu uniká plyn, aby airbag mohl pohlcovat náraz člověka a zabránil závažným zraněním.
V roce 2017 se v České republice stalo 103 821 nehod, 65 procent z nich způsobil nesprávný způsob jízdy, 17 procent nedání přednosti v jízdě. Nepřiměřená rychlost měla vliv na 16 procent nehod a nesprávné předjíždění na dvě procenta srážek.
Bezpečný pátek
Ze statistiky vyplývá, že nejnebezpečnějším dnem v týdnu je pátek, kdy se loni stalo 17 453 ze všech nehod. Řidiči se v pátek často přesouvají z měst za rodinami nebo na chaty, zároveň řada řidičů trpí takzvaným syndromem víkendové hlavy, kdy se řidič již plně nevěnuje řízení, ale přemýšlí například nad víkendovými činnostmi.
Škoda Auto proto spustila nový osvětový projekt Bezpečný pátek, který je cílený především na rodiny s dětmi, starší lidi, řidičky a mladé lidi do 30 let. Cílem projektu je upozornit na rizika pátečního provozu. A jeho součástí mají být naučně-vzdělávací akce, semináře, workshopy a soutěže. Centrálním místem kampaně Bezpečný pátek je web bezpecnypatek.cz, který bude sloužit jako informační rozcestník s přehledem konkrétních nadcházejících aktivit.