Stala se nehoda: Zvládnete ji?
Pokud se vám daří vyhýbat se dopravním nehodám, gratulujeme. Na druhou stranu, stát se může všechno a vždycky je lepší být připraven. V čem děláme nejčastěji chyby a na co si dát pozor, abychom nepřišli o peníze z pojišťovny?
Víte, co dělat při nehodě, jaká jsou pravidla a postup, který je nutné dodržet? Vyhněte se nepříjemnostem a nepřipravte se o peníze z pojišťovny.
Stala se nehoda...
Začněme pěkně od začátku. Když se vám stane nehoda, nejdůležitější je zjistit, jestli jste v pořádku vy i vaše posádka. Hned dalším krokem je zajištění bezpečnosti na místě nehody. To znamená zajistit auto proti pohybu. Rozsvítit světla a umístit trojúhelník. Co nejrychleji dostaňte pod kontrolu zraněné a evakuujte všechny do bezpečí. Na dálnici to může například znamenat dojít za svodidla. Odtud volejte pomoc, pokud je to potřeba. Při velkých nehodách není o čem se
bavit. Je potřeba zavolat záchranku, policii, případně hasiče. Policii je nutné přivolat i v případě, že došlo k poškožení dopravního značení nebo silnice. Potřeba kontaktovat policii vzniká také v případě, že vámi odhadnutá škoda přesáhne hranici sto tisíc korun. U všech jiných nehod nikoho volat nemusíte a stačí se dohodnout, vše sepsat a kontaktovat pojišťovnu.
Právě při menších nehodách musíte společně s druhým účastníkem vyplnit Záznam o dopravní nehodě a předat jej pojišťovně viníka. Děje se tak proto, že právě z jeho povinného ručení se škoda bude platit.
Není vůbec od věci pořídit si co nejvíce důkazů, což v době chytrých telefonů rozhodně není problém. Kontaktujte také svědky a vezměte si na ně kontakt. Do Záznamu o nehodě nakreslete kvalitní plánek situace a napište, kdo je viníkem.
Jestliže vaše auto je pojízdné a vy máte někde být, je v pořádku v něm odjet. Ovšem nesmíte zamířit hned do autoservisu. Před opravou musí auto vidět likvidátor pojišťovny. Likvidátor je zkrátka odborník a znalec, který odhadne škodu.
Kdy pojišťovna nezaplatí?
Není to výjimka, že pojišťovna odmítne uhradit škodu. Stává se to vlastně dost často. Do této situace se můžete dostat buď proto, že se rozhodnete k něčemu, co není úplně fér, nebo jste zkrátka zaskočeni situací a naletíte.
- Mrtvý brouk
Pokud viník nehody dělá mrtvého brouka, je to problém. Možná, že vám slíbil, že po nehodě bude kontaktovat pojišťovnu, ale neudělá to a vy máte problém. Nakonec může klidně říct: "To já ne!" Pak jste nahraní, někteří lidé jsou velmi dobří herci a po nehodě se budou omlouvat a slibovat řešení, jenže teď mají hrozně moc na spěch. Do pojišťovny se dostanou až zítra, nebo možná nikdy. Nejlepší tedy je volat pojišťovnu hned.
- Nehoda u lesa
Povinné ručení platí jen při provozu na běžných komunikacích. To znamená, že pokud zajedete někam do přírody a vrátíte se k rozbitému autu, máte problém. Často se tyto nehody dějí na polňačkách nebo na soukromých dvorech firem. Pojišťovna vám nedá ani korunu. Pokud peníze nevymůžete z viníka přímo, opravu si zaplatíte sami.
- Hrajete nefér
Možná už máte na autě nějakou závadu. Někde jste ťukli, ale nic jste neřešili. Pak dojde k nehodě a vy řeknete, že při ní došlo i k předchozí odřenině. Když se přijde na vaši lež, pojišťovna nezaplatí plnění. To stejně může platit i při podvádění s připoutáním. Těm, co něco zatajili, pojišťovna nedá nic, a navíc hrozí trestní stíhání pro pokus o pojistný podvod.
- Nejasná vina
Jestliže jednoznačně neprokážete vinu, například za pomoci svědků, rozdělí se míra zavinění mezi oba řidiče.
K této situaci dochází, když se ani jeden nepřizná nebo je opravdu přesvědčen o své nevinně. Bez svědků si nepomůžete. Pojišťovna tedy určí míru účasti na nehodě 50:50 a každému řidiči plní jen polovinu škody.
- Špatně odhadnutá škoda
Někdy je těžké dobře odhadnout škodu. Zejména na novém autě to může být velký problém. Pokud nakonec škoda přesáhne 100 tisíc korun a vy jste přitom nezavolali k nehodě policii, pak bude pojišťovna přinejmenším krátit pojistné plnění. Plyne z toho tedy to, že když si nejste jistí, bude lepší zavolat policii preventivně.