Státní pomoc vybranému soukromému podniku. Smartwings mohou dostat záruku 900 milionů
Stát jedná s leteckou společností Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2 500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun. Stát by tak pomohl vybranému soukromému subjektu v době, kdy mnoho dalších nechává bez pomoci. Jakou roli hraje přátelství Andreje Babiše se spolumajitelem Smartwings?
Po jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem na zámku v Lánech možnou pomoc oznámil ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Firma bude podle něj potřebovat k tomu, aby ustála ztrátu kvůli koronaviru, částku mezi dvěma miliardami a 2,2 miliardy korun. „V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun až 900 miliony korun,“ řekl ministr.
Sám by preferoval záruku ve výši 800 milionů korun. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let.
Sídlo v daňovém ráji
Nynější plán má podle Havlíčka podporu prezidenta Zemana, informoval o něm premiéra Andreje Babiše. „Není nic rozhodnuto,“ vysvětlil ministr. Příští týden chce návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. „Byl bych rád, abychom na to našli širší shodu, aby se to odpolitizovalo,“ doplnil. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně Babiše možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová, k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice. „Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou a některé firmy druhého majitele sídlí v daňových rájích,“ podivoval se místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík. A proč by měl stát pomáhat jedné vybrané soukromé firmě, když další nechal na holičkách?
Babiš má i podnikatelský zájem
Havlíček poukázal na to, že svoje aerolinky po koronavirové krizi podpořily také další evropské země. „Udrželi bychom vztah s českými cestovními kancelářemi, které požadují vysloveně, aby ČSA byla jakožto značka, ale hlavně jakožto dopravce udržen.“ Už ale nedodal, že v řadě případů má daný stát v aerolinkách podíl. Zajímavostí je jistě i fakt, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.
KAM DÁL: Lara má dětskou mozkovou obrnu, je světloplachá, v očích nemá duhovky. Zůstala jen s matkou, otec je opustil.