Tunel za 2 miliardy. Velkolepé plány na zakrytí Spořilovské spojky
Dvě miliardy korun by mohl stát projekt zakrytí Spořilovské spojky tunelem s nahoře zabudovaným parkem. Praha 4 by díky tomu získala neuvěřitelné 4 hektary území navíc. Co všechno by zde mohlo vzniknout? O tom prý mají rozhodnout sami lidé.
Zatím jde jen o plány, které získávají reálnější obrysy. Přesto se projekt už postupně přibližuje k realizaci. Díky plánovanému tunelu nad Spořilovskou spojkou a parku nad tunelem může získat Praha 4 navíc ke svému území ještě další čtyři hektary, se kterými si může dělat, co chce. Jak se rozhodnou obyvatelé Spořilova a co všechno by mohlo vzniknout nad tunelem?
Tunel je v projektu naplánován tak, aby zakrýval co největší úsek komunikace. O tom se už mluví dlouho, jenže od slov k činům je ještě poměrně daleko. Jedno je však jisté už teď. Na projekt by se spotřebovala spousta betonu, kamení a zeminy. Nad projektem se s architekty sešlo na 180 lidí ze Spořilova, aby hledali možná řešení. Na jaře by se pak měla schzka opakovat. Architekti přinesou upravené studie podle prvních požadavků obyvatel Spořilova.
Na čem se shodli?
Společné názory se protly v tom, že všichni chtějí hodně zeleně. Ať už by šlo o rozvolněný anglický park, nebo park klasický. Co by ještě mohlo být na místě, které by pod sebou ukrylo tunel s rušnou komunikací?
- dětské hřiště
- in-line dráha
- hřiště pro seniory
- pohodlné lavičky
- veřejné wc
- psí louka
- fontána
- vodní prvek
- altánky
Při diskusi padaly dokonce i poněkud neobvyklé nápady jako třeba to, že by v plánovaném parku mohl být i zoo koutek, horolezecká stěna nebo malé tenisové hřiště. "Cílem celého zakrytí byl mělo být opětné zacelení jizvy, která roztrhla Spořilov," uvedl architekt Jan Kasl, který se na úpravách podílí. Je pravdou, že tunel by odizoloval smog, hluk a celý prostor by park sjednotil.
Zakrytí Spořilovské spojky umožní i přivedení tramvaje přímo na Spořilov a její už mnoho let plánované prodloužení na Jižní Město. Tramvajové zastávky by na Spořilově vznikly hned tři. Zvláštní je, že se u některých účastníků setkalo budování tramvajové tratě s odporem, byť jde o ekologickou dopravu, a navíc by to znamenalo i zkrácení dochodné vzdálenosti na MHD. Uvidíme, jak to celé dopadne. Hlavně, aby to nebyl podobný průšvih jako slavná Blanka.