Uber se dohodl s vládou, bude podnikat z Česka a evidovat tržby. Zvoní klasickým taxikářům hrana?
Společnost Uber se ve čtvrtek dohodla s vládou, že bude podnikat v České republice, tedy že okamžitě zažádá o živnostenský list. Dále budou muset mít řidiči firmy licenci jako taxikáři a budou také dobrovolně evidovat tržby. Co ještě se na společné schůzce domluvilo?
Příslušné memorandum podle premiéra v demisi Andreje Babiše vláda uzavře s firmou do konce března. Do konce dubna by měla společnost uzavřít s finanční správou protokol o vykazování tržeb. "Uber tady má firmu, která dělá jen marketing, a byznys dělají přes Nizozemí. Okamžitě tedy požádají o živnostenský list. Do konce března podepíšeme memorandum, které bude dále obsahovat, že všichni řidiči si musí požádat o licenci," vysvětlil Babiš.
Poskytování licencí bude řešit pražská primátorka Adriana Krnáčová. Součástí dohody bude, že Uber dobrovolně souhlasí s tím, že společnost zavede EET a mezi finanční správou a firmou se podepíše protokol o vykazování tržeb, a to do konce dubna.
Uber pomůže českým městům?
Uber podle svých zástupců regulaci vítá. "Připomínky z dnešní schůzky bereme velmi vážně - rozhodně jsou nyní před námi úkoly, které musíme vyřešit. Věříme, že další jednání budou následovat i v budoucnu, protože jsme odhodláni učinit to správné pro tisíce spotřebitelů, řidičů i pro Prahu," uvedl generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu Alexei Stakh. Dodal, že ve spolupráci s českými městy chce Uber pomáhat k efektivnímu využití aut, což ulehčí dopravě a povede k menšímu znečištění a nižší potřebě parkovacích míst.
Krnáčová po schůzce slíbila, že Praha se bude snažit navýšit kapacitu zkušebních místností pro získávání licencí, o což Uber požádal. Zároveň upozornila, že Uber odmítl sdělit, kolik řidičů má v ČR. Podle Babiše jsou to tisíce. "Jsem ráda, že si uvědomili, že tady čtyři roky podnikali protizákonně," vzkázala Krnáčová.
Budou další protesty taxikářů?
Koncem února Babiš firmě adresoval dopis, ve kterém Uber vyzval, aby dodržoval zákony, nebo zvážil ukončení služeb v zemi. Firma pak uvedla, že chce spolupracovat na řešení problémů spojených s jejím fungováním.
Alternativní přepravci jsou podle taxikářů nekalou konkurencí. Řidiči těchto služeb podle nich nedodržují zákon, protože nemají například taxametr ani označené vozidlo. Na základě výsledku jednání a také postupu práce na novele zákona o taxislužbě ve Sněmovně taxikáři rozhodnou o případných dalších protestech.
Naposled v Praze protestovali konvenční taxíkáři 1. března i před úřadem vlády, do akce se zapojilo na 200 vozů. S cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali v únoru čtyři pomalé jízdy Prahou, kterými stovkami aut blokovali dopravu. Nejdříve kroužili po magistrále, poté taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím.