Úspěch v obchodu s Tureckem: České motorové lokomotivy pro těžký průmysl

Lokomotivy z CZ LOKO budou sloužit v tureckých ocelárnách

Někdy se z našeho obchodování s Tureckem vyklube úspěch, někdy velký problém - viz nedostavěná tepelná elektrárna Yunus Emre. Úspěchem je zcela jistě vývoz několika motorových lokomotiv, vyrobených firmou CZ LOKO, do oceláren Isdemir.

reklama

Po složité logistické operaci, kterou představoval třítýdenní transport lokomotiv z České republiky do Turecka, zahrnující jízdu po železnici, řece i silnicích, dorazily ke konci srpna do Turecka první dvě ze šesti posunovacích lokomotiv typu EffiShunter 600. Stroje vyrobil závod společnosti CZ LOKO v Jihlavě.

Lokomotivy nejprve dojely po kolejích do bratislavského přístavu, odkud po Dunaji odpluly na palubě lodi do bulharského Ruse. Tam byly přeloženy na silniční podvalník, na němž doputovaly do největších oceláren v Turecku - İsdemir.

Ocelárny İsdemir

İsdemir, součást skupiny OYAK Mining Metallurgy Group, je třetí nejstarší železářskou a ocelářskou společností v Turecku s největší kapacitou na výrobu dlouhých ocelářských produktů. V İsdemiru je instalována linka s válcovací kapacitou 3,5 milionu tun ploché oceli za rok, jež byla v rámci modernizace závodu uvedena do provozu v roce 2008.

Závod İsdemir byl založen 3. října 1970 u pobřeží Středozemního moře na jihu Turecka, v oblasti Payas (Yakacık), 17 km od města İskenderun. Uveden do provozu byl v roce 1975, tehdy s výrobní kapacitou 1,1 milionu tun oceli za rok. Jeho výrobní kapacita byla od roku 1985 rozšířena na 2,2 milionu tun za rok.

České lokomotivy v provozu

V ocelárnách İsdemir budou v náročném hutním provozu nasazeny lokomotivy EffiShunter 600 do středně těžké posunovací služby. Během tří let firma İskenderun Demir ve Çelik (İskenderun železo a ocel) plánuje zvýšit produkci až o 30 %, takže kolejová doprava bude hrát stále významnější roli.

Šestice nových EffiShunterů 600, vybavených spalovacím motorem CAT C27 o výkonu 709 kW, představuje pokrok oproti dosud používaným ruským a čínským lokomotivám, především co se týká spotřeby paliva a celkových nákladů na provoz. Lokomotivy vznikají na repasovaných hlavních rámech starších lokomotiv, vyráběných v průběhu 70. a 80. let minulého století v lokomotivce ČKD Praha, především ř. 742. Využívány jsou rovněž jejich „nesmrtelné“ kývačkové podvozky, kterými byly od konce 60. let vybavovány zcela všechny typy motorových lokomotiv z ČKD.

Lokomotivy jsou uzpůsobeny k projíždění oblouků o minimálním poloměru 60 metrů. Z důvodu sníženého průjezdného profilu v ocelárnách byla nezbytná klimatizace umístěna nikoli na střeše, ale uvnitř kabiny strojvedoucího. Kamerový systém zaručuje obsluze dokonalý výhled před vozidlo. Součástí výbavy je i dálkové ovládání radiopojítkem, při kterém je na lokomotivě spuštěn optický výstražný systém. Oproti běžnému provedení mají lokomotivy také osazeno kombinované spřáhlo, umožňující klasické spojení hákem a šroubovkou nebo poloautomatickým spřáhlem SA3.

Společnost CZ LOKO exportuje zhruba 60 % své produkce lokomotiv do 18 zemí. V Turecku patří mezi její zákazníky také ocelárny Erdemir v Ereğli. Státní dráhy TCDD pak využívají dvě lokomotivy (741.708 a 741.709) v podmořském železničním tunelu Marmaray pro případ mimořádných událostí, například výpadku elektrické energie.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/uspech-v-obchodu-s-tureckem-ceske-motorove-lokomotivy-pro-tezky-prumysl-52955
reklama
#železnice #motorová lokomotiva #Turecko #ocelárny

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.